Tuesday, March 08, 2011

Tudung Bidang 60

Bismillahirrahmanirrahim..

Saya bukan nak jual tudung ya ^_^

“Kenapa hampa pakai tudung labuh?” tanya seorang sahabat. Saya menjungkit kening. Persinggahan sementara di Jedaah tempoh hari member ruang untuk saya bersembang panjang dengan seorang sahabat.

“Pertamanya, tudung labuh ini mudah. Tak perlu pin sana. Pin sini. Sepanjang tempoh berkuliah saya lebih suka memakai tudung labuh sebab tak mengambil masa yang laam untuk bersiap ke kelas.” jawab saya.

“Keduanya, pada saya tudung labuh ini sedikit sebanyak menjaga diri saya dari beberap sudut. Satunya saya sendiri akan beringat-ingat kalau nak buat sesuatu benda yang mungkin akan mencalarkan imej orang bertudung labuh. Lagi satu, tudung labuh ini juga pada saya boleh menjadi asbab orang tidak menganggu saya,” lanjut saya.

Sahabat saya ini mengangguk-anggukkan kepala.

Ini bukan kali pertama saya diajukan soalan “mengapa kamup akai tudung labuh?”
“Saya nak tanya ada beza tak antara seorang lelaki yang berkopiah dan tidak berkopiah?” soal saya pula.

Sahabat saya ini terdiam sejeda.

“Sudah tentu ada beza,” sambut dia kemudian.

“Kita akan lebih segan dengan orang lelaki yang berkopiah daripada yang tidak mengenakan kopiah, bukan?” soal saya lagi.

Dia mengangguk-anggukkan kepala.

“Tulah. Kami pakai tudung labuh bila iman kami naik sikit,” ujar sahabat saya ini dalam nada bergurau. Saya ketawa kecil.

“Tapi kami lebih suka pakai tudung bidang 60. Sebab senang nak dekat dengan mad’u,” sambung dia.

Giliran saya pula mengangguk-anggukkan kepala.

“Pada saya tudung ini bukan penyebab mad’u mahu dekat atau sebaliknya. Saya punya banyak pengalaman berhubung hal ini. Tapi tak mustahil juga tudung ini boleh jadi penyebabnya,” akui saya.

Dalam keluarga sama ada dari sebelah ibu mahupun dari sebelah ayah tiada yang betudung bulat mahupun bidang 60.

Jadi, setiap kali pulang ke kampong saya akan mengenakan tudung bidang 60 dengan harapan supupu-sepupu dan sanak saudara tidak segan dengan saya. Tetapi hal itu tidak berlaku.
“Sikap kita sebenarnya yang menetukan sama ada mad’u mahu rapat atau tidak. Andai kita memang seorang peramah dan pandai mengambil hati orang lain, maka tidak kisahlah kita bertudung labuh ka, berniqab ka, insya-Allah kita akan mampu menarik perhatian mad’u. Tapi kita memang jenis mulut berat,tak pandai bergaul, pakailah tudung tiga segi bawal yang jarang-jarang itu sekalipin, mad’u tetap tak akan mendekat,” hujah saya.

"Betul! Betul!” sokong sahabat saya tadi.

Seorang ibu kepada kenalan saya merupakan contoh terbaik saya kira. Mak Cik ini bukan sahaja bertudung bulat bahkan berniqab lagi. Namun, sudah berapa ramai jiwa yang berjaya disentuhnya, entah berapa ramai bukan Islam tertarik kepada Islam setelah mendengar bicaranya.

Jadi tak kisahlah tudung bidang 60 ka, tudung bulat ka, tudung tiga segi ka yang penting tutup aurat dan menepati syarat-syarat yang telah digariskan oleh agama. Mungkin yang lebih utama untuk dibincangkan adalah bagaimaan hendak menarik perhatian orang tidak bertudung untuk menutup aurat. Bukan?

“Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir darinya. Dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka. (an-Nur; 31).

No comments: