Wednesday, June 30, 2010

Survival Qamar : hari Keenam, 30 Jun 2010

Bismillahirrahmanirrahim...



Temubual bersama ibu mulah Muhd Abdi yang meninggal dalam pertempuran di Kampung Slow, Narathiwat


Kak Tee, saya dan Kak Za dalam kereta Abe Samsul
Chu Ya dan Saadah, anak perempuan Imam Jaafar di rumah Imam Jaafar, Kampung Kuthor, Daerah Reaso,Narathiwat

makan tengahari di rumah mulah Imam jaafar

temubual bersama isteri mulah Imam Jaafar
ahli keluarga mulah Muhd Abdi
Sebelah pagi, saya menemubual saudara Aladi dan Ateef berhubung himpunan 10 000 orang di hadapan Masjid Jamek Patani selama seminggu pada tahun 2007 lalu.
"Habis macam mana sekarang, selamat tak bergerak ke sana ke mari?"
"Tak apa, Allah ada untuk menjaga," jawab saudara Aladi penuh keyakinan.
"Nak tahu berapa tahun sudah saya belajar (untuk degree)?" tanya saudara Aladi. Saya menngangguk pantas.
"Sepuluh tahun," jawabnya. saya tersenyum.
"Ateef ni enam tahun dah mengaji tapi tak habis-habis lagi," lanjut saudara Aladi lagi.
"Tak apa, mengajikan memang seumur hidup," balas saya.
Mungkin mereka tidak tahu saya juga lebih kurang mereka saja. Enam tahun lagi baru saya boleh memperolehi ijazah sarjana muda saya. Campur dengan pengajian saya yang tidak habis di UIAM sebelum ini kurang lebih sepuluh tahun juga. hmm... mengaji seumur hidup...
Usai temubual, saya, Kak Tee, Kak Za, Chu Ya dan Abe Samsul bergerak ke Kampung Kuthor, Daerah Reaso/ Jabat, Wilayah Narathiwat untuk menziarahi rumah mulah Imam Jaafar Kaseng yang meninggal dalam kem tentera kerana didera.
Kami menunaikan solat zohor terlebih dahulu sebelum makan dan menemubual isteri mulah.
Hampir seminggu berada di bumi Fathoni ini satu perkara yang saya harus akui adalah makanannya sangat kena dengan selera saya. Hmm... saya bukan orang yang terlalu cerewet tentang makanan dan jarang pula memuji mahupun mengeji sesuatu hidangan. Tapi ikhlasnya, makanan di sini memang sedap cuma terlalu manis.
"Mek akan terus lawan kes ini selagi terdaya," ulas isteri mulah Imam Jaafar.
"Harapnya, pihak daripada Malaysia dapat membantu sedikit sebanyak kami di sini," lanjutnya lagi.
Rata-rata keluarga yang kami ziarah pasti menggantungkan harapan yang tinggi kepada pihak AMANI. Sehingga kadang-kala timbul juga rasa gerun di hati ini andai tidak dapat melunaskan hajat-hajat mereka yang ditimpa musibah. Perasaan gerun keran itu jauh lebih besar daripada melihat para militeri dan senapangnya.
Ketika sedang rancak menjamu hidangan, Chu Ya menghampiri Kak Tee memaklumkan tentang kes seorang pelajar berusia 13 tahun terkena peluru sesat dan sedang di rawat di hospital.
Kami meneruskan perjalanan Kampung Slow, daerah Reaso/Jabat, Wilayah Narathiwat tepatnya ke rumah mulah Muhd Abdi yang terkorban di dalam pertempuran yang berlaku lebih kurang 40 hari lalu.
Sekali lagi saya dihadapkan dengan anak yatim yang terpaksa membesar tanpa kasih sayang seorang ayah.
Kebiasaannya, ibu bapa menyambut dengan hati berbunga-bunga kelahiran anak lelaki namun mungkin perasaan itu tidak dirasai sepenuhnya oleh mereka yang berada di wilayah bergolak berkenaan. Kelahiran anak lelaki disambut dengan perasaan gembira bercampur bimbang. sempatkah anak itu membesar dan kemudian menjadi seorang bapa pula?
Kami bertolak pulang sewaktu azan Asar berkumandang, kami bertolak pulang. Kami singgah sebentar di rumah bakal ibubapa mertua Chu Ya untuk menunaikan solat Asar sebelum langsung pulang ke Yala.






No comments: