Wednesday, June 30, 2010

Survival Qamar : hari Kelima, 29 Jun 2010

Bismillahirrahmanirrahim...

Awal pagi saya bersiap-siap kerana hari ini saya akan masuk kuliah. Hihi. Sebenarnya hari ini saya akan mengikut Kak Tee ke Jamiat Islamiah Syeikh Daud al-Fathoni atau lebih dikenali sebagai JISDA.

Mendengar kepada nama jamiat ini, apa yang tergambar di dalam fikiran saya adalah sebuah kawasan pengajian yang kalau tidak sebesar Yala Rajabhat Universiti pun ,sekurang-kurangnya tidak lebih kecil daripada Institut Pengajian Islam Perlis (IPTIPs).

Saya membuntuti Kak Tee berjalan melintasi adik-adik Pondok Haji Harun yang sedang berbaris pagi.

Saya tiba di hadapan sebuah bangunan tiga tingkat yang tidak bercat. Telinga saya disapa bunyi bising mesin dan kelihatan beberapa pekerja berkeliaran di sekitar bangunan itu.

Kak Tee meluru berjalan di koridor bangunan berkenaan.

“Inilah jamiat Kak Tee,”maklum Kak Tee. Seolah-olah dapat menebak apa yang sedang bergulat dalam fikiran saya. Saya sedikit tersentak.

Melangkah masuk sahaja di dalam kelas, saya disambut dengan lirikan mata para pelajar. Saya mengambil tempat di sisi Kak Tee dan mengikut sesi pengajian seperti pelajar-pelajar lain.

Temujanji saya bersama Mudir jamiat pada pukul 11.30 pagi. Sebelum saya keluar untuk bertemu dengan mudir, seorang pelajar lelaki bangun dan menahan saya. Dia meminta saya memperkenalkan diri sedikit sebanyak di hadapan kelas untuk berkongsi dengan sahabat-sahabat lain.

Sesi soal jawab juga dibuka.

“Apa pandangan saudari terhadap situasi yang berlaku di sini?” Tanya seorang pelajar lelaki. Saya terdiam seketika tidak tahu hendak menjawab apa.

Lalu saya membaca sepotong hadith Nabi yang bermaksud, “Barangsiapa tidur dan tidak mengambil peduli urusan muslim lain, maka dia bukan dari kalangan mereka,”

Saat itu, saya melihat senyuman indah terhias hampir di setiap wajah seisi kelas. Seolah-olah senyuman mengirim harapan buat pihak dari Malaysia.

Saya beransur naik ke atas. Namun, temujanji saya pada hari itu ditunda pada hari Khamis kerana mudir terpaksam menyelesaikan satu tugasan yang dating tiba-tiba.

Usai makan tengah hari dan solat Zuhur, saya, Kak tee, Chu Ya, Romzi dan Ismael bergerak ke Haji Qosim Mat Sum, guru qiraat yang ditembak di hadapan rumahnya di kampong Kolam.

Celoteh bayi yang baru mencecah usia 46 hari itu benar-benar menyentuh hati saya. Bayi itu lahir tanpa sempat diazankan oleh ayahnya. Tanpa mengenal siapa ayahnya.

Seterusnya, kami melawat seorang mangsa yang ditembak namun Allah masih mahu memanjangkan usianya.

“Jarang-jarang berlaku kes begini,” maklum Kak Tee.

Kami bertolak pulang lebih kurang pukul 5.15 petang waktu tempatan.

No comments: