Sunday, March 29, 2009

Madu Oh Madu

Bismillahirrahmanirrahim...
“Apa yang kamu makan akan diterjemahkan kepada perangai” Ini sabda Nabi Muhammad SAW 1400 tahun yang lalu. Ini mungkin salah satu jawapan yang saya cari mengapa generasi hari ini semakin hilang adab semakin terkuras akhlaknya.
Hari ini kita tidak begitu cakna dengan apa yang kita sumbat ke dalam mulut kita. Kita tidak mengambil kisah apa bahan-bahan yang menjadi komponen utama dalam makanan yang kita ambil seharian.
Pernah anda perhatikan anak-anak kecil yang baru belajar meniarap, merangkak dan berjalan? kanak-kanak dalam usia ini cukup gemar memanjat apa-apa sahaja yang dilihatnya bukan?
Bayi yang lahir akan diberikan sebanyak enam suntikan imunisasi. Suntikan yang kelima yang diberikan kepada bayi ini dipecayai diperolehi daripada monyet.( ini apa yang saya perolehi daripada seminar yang saya hadiri. Mungkin sahabat-sahabat yang berkecimpung dalam bidang ini lebih tahu dan mendapati fakta ini salah. Pembetulan daripada kalian amat-amat dialu-alukan). Kita adalah apa yang kita makan.
Agak-agaknya, sifat malas yang kita miliki hari ini datangnya daripada mana? Ramai yang pasti kan menjawab sifat itu datangnya daripada diri kita sendiri. Namun kalau saya katakan sifat itu datang daripada sejenis haiwan yang bernama khinzir bagaimana? Sedar atau tidak sesetengah makanan ataupun ubat-ubatan yang kita ambil hari ini masih tidak terlepas daripada unsur-unsur yang diambil daripada binatang ini. Kita adalah apa yang kita makan.
Apa yang dapat saya simpulkan ialah pemakanan bukanlah suatu persoalan yang remeh. Sikap kita dibentuk oleh apa yang kita makan. Maka, sudah itba masanya kita kembali meneliti apa yang Rasulullah SAW makan dan yang baginda minum dalam rangka melahirkan keperibadian seindah baginda.


MADU
Daripada Aisyah ra “Adalah minuman yang paling digemari oleh Rasulullah SAW itu ialah madu” hadis riwayat Bukhari.
Lebah adalah makhluk Allah yang amat menakjubkan. Masyarakat lebah amat dikenali sebagai satu kelompok masyarakat yang berdisiplin, komited, dan rajin bekerja. Lebah mempunyai satu system kehidupan yang cukup teratur. Setiap kali sebelum keluar untuk mencari madu, mereka akan bermesyuarat terlebih dahulu untuk menentukan madu dari bunga jenis apa bakal mereka hisap. Setelah kata putus diperolehi di dalam mesyuarat, maka bertebaranlah para lebah ini mencari madu dari bunga yang telah dipersetujui.


Apabila seekor lebah telah menjumpai bunga yang mereka cari, lebah ini akan menghubungi lebah-lebah yang lain untuk datang ke tempat itu. teknologi yang dimiliki oleh lebah ini jauh lebih maju daripada telefon bimbit yang telah dicipta oleh manusia hari ini. Di pintu masuk sarang telah ditugaskan seeokr lebah yang bertindak sebagai pengawal. Setiap lebah yang pulang dari mencari madu akan diperiksa terlebih dahulu. Andai didapati lebah itu telah menghisap racun atau memilik racun, maka lebah itu akan dibunuh serta merta. Bertapa kualitit madu yang mereka hasilkan itu cukup berkualiti dan terjaga. Adalah penting untuk dinyatakan di sini bahawa jumlah madu yang dihasilkan oleh lebah melebihi keperluannya. Persoalannya mengapa lebah tidak mengawal penghasilan madu yang akhirnya hanya menyebabkan pembaziran dan pembuangan tenaga? Jawapannya terdapat dalam satu firman Allah taala:
“Hendaklah kamu membuat sarangmu di gunung-gunung, di pokok-pokok kayu dan juga di bangunan-bangunan dan buah-buahan (yang kamu sukai) serta turutlah jalan-jalan peraturan tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu dengan itu akan keluarlah minuman (madu) yang berlainan warnanya dari dalam badannya yang mengandungi penawar bagi manusia daripada pelbagai jenis penyakit. Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda(yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir. (An-Nahl: 68-69)
Madu adalah salah satu tanda kasih sayang Allah kepada manusia selain menjadi bukti kebesaran –Nya.

Dalam satu riwayat yang dinukilkan oleh Abu Said Al-Khudry ra, beliau telah berkata:
“seorang lelaki telah datang menemui rasulullah SAW untuk mengadu tentang sakit perut yang dihadapinya oleh saudaranya. Kata lelaki itu, saudaraku sakit perut. Rasulullah SAW telah bersabda kepada beliau, berikanlah dia minum madu. Lelaki itu pun memberikan madu kepada untuk diminum oleh saudaranya itu. kemudian beliau datang lagi berjumpa dengan Rasulullah SAWdan berkata Aku telah memberinya minum madu tetapi perutnyam masih sakit. Rasulullah Saw berkata lagi kepada lelaki itu, berikan dia minum madu. Kemudian lelaki itu datang lagi dengan pengaduan bahawa penyakit perut saudaranya itu masih juga belum sembuh. Demikianlah yang dilakukannya sehingga tiga kali. Rasulullah SAW masih menyuruh supaya diberikan madu kepada saudaranya itu. lelaki itu tetap juga datang dengan pengaduan yang serupa. Dengan demikian, Rasulullah SAW telah bersabda, Allah Maha Besar, perut saudaramu telah berdusta” hadis riwayat Muslim.
Menurut para ulama, dalam perut lelaki itu terdapat sisa –sisa makanan yang menyebabkan perutnya memulas sakit. Oleh sebab sifat madu itu panas, maka ia menyebabkan perut lelaki itu semakin sakit dan memulas-mulas apabila minum madu beberapa kali. Pada hakikatnya, madu itu sedang ertindakan balas dengan perutnya dengan menghancurkan sisa makanan tadi lalu dibuang melalui saluran najis. Maka barulah pulih perutnya dan dia kembali tenang .

Kandungan Madu
· Gula
· Ragi
· Vitamin A
· Vitamin D
· Vitamin E
· Vitamin K
· Vitamin B1
· Vitamin B2
· Vitamin B3
· Vitamin B5
· vitamin B6
· Zat asam Ful
· Vitamin H
· Vitamin C
· Zat garam galian
Madu ialah penawar yang turun bersama wahyu. Sehingga hari ini, semua hospital di Israel telah menggunakan madu sebagai salah satu ubatan yang wajib diberikan kepada para pesakit yang dinamakan ‘lifemale honey’. Selama tiga puluh tahun mereka menjalankan kajian ke atas madu lebah dan kini mereka mula mengamalkannya. Ayuh sahabat-sahabat yang masih belum mengamalkan makan madu, mari kita amalkan mulai hari ini!

No comments: