Monday, March 09, 2009

Kalau Maulid tak boleh, menyanyi pun tok tak kan bagi

Bismillahirrahmanirrahim…

Bersawang sudah rasanya blog saya ini selepas beberapa tempoh tidak di up date. Entah di sebabkan terlalu sibuk atau menyibukkan diri. Wallahu ‘alam.

Sekadar mencoret peristiwa yang berlaku pagi tadi sebelum bertolak pulang ke rumah dari rumah pak cik di Taiping. Di kaca tv, terpapar rancangan perarakan sempena Maulidur Rasul. Saya bersama Pak Cik, tok (panggilan untuk nenek bagi rata-rata orang utara), ibu dan adik sedang enak menjamah kuetiaw goring yang di masak oleh Mak Cik.

“Ada pulak perarakan untuk Maulid nabi ni,” Pak Cik bersuara. Saya mendongak kepala memandang tepat wajah Pak Cik.

“sebelum ni bergaduh. Sekejap boleh, sekejap tak boleh buat perarakan ni. Macam mana tu Munirah?” Pak Cik membalas pandangan saya bersama soalan yang tajam. Saya sekadar senyum dan kembali menyuap kuetiaw ke dalam mulut. Berat rasa mulut untuk memberi penjelasan atau lebih tepat memanjangkan isu yang bagi saya merugikan semua pihak.
“kenapa pulak tak boleh?” tok yang dari tadi mengambil sikap mendengar menyampuk perbualan. Mungkin setelah tiada respon dari saya. Saya memandang wajah tok pulak. Seperti tadi. Saya sekadar senyum dan sambung makan.

“kita buat maulid untuk ingat nabi. Apa salahnya. Nabi dan banyak berkorban untuk umat,” bersemangat tok yang seusia dengan Tun Dr Mahathir melontarkan pendapatnya. Saya masih tidak berminat untuk menyatakan pendirian atau pendapat saya. Lebih suka untuk mendengar.

“kalau tok jadi orang besar, kalau maulid tak boleh, menyanyi pun tok tak kan bagi,” ujar tok sambil tersengih menampakkan gigi–gigi yang masih berbaki. Saya terhenti dari menyuap kuetiaw ke dalam mulut. Wajah tok saya renung. Senyuman masih belum lekang dari wajah. Saya mengangguk-angguk kecil. Dalam hati saya mengiyakan apa yang dikatakan tok.

Tak sangka tok yang sudah senja usia boleh berfikir sejauh itu. bagaimana dengan kita?
Apa-apa pun Salam Maulidur Rasul saya ucapkan. Semoga roh perjuangan Baginda turut tumpah dalam segemap jiwa kita…

No comments: