Saturday, March 28, 2009

Handphone Oh Handphone

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah dengan izin Allah Taala, saya berkesempatan menghadiri dua majlis ilmu. Pertama Kuliah yang disampaikan oleh Syeikh Nuruddin Al-Marbu Al-Banjari pada 27 Mac 2009 dan yang kedua Seminar pemakanan dan perubatan Islam yang disampaikan oleh Saudara Iqbal(saya tidak ingat nama penuhnya) pada 28 Mac 2009.


Kuliah yang disampaikan oleh Syeikh Nuruddin lebih mengenai adab-adab menuntut ilmu. Walaupun dijadualkan Syeikh Nuruddin untuk membincangkan salah satu buku yang ditulis oleh beliau iaitu “Martabat Ilmu dan ulama serta adab-adab penuntutnya”, Syeikh lebih menekankan tentang adab-adab menuntut ilmu.


Ketika ditawar oleh Jibril As samada untuk menjadi seorang Rasul sekaligis seorang pemerintah atau menjadi seorang rasul sekaligus seorang hamba, Rasulullah SAW memilih untuk menjadi seorang rasul dan seorang hamba. Nabi Muhammad adalah insan teladan. Seluruh kehidupan bagi bermula dari bangun tidur sehingga tidur semula penuh dengan tatatertib dan adab kesopanan yang tiada tolok bandingnya. Kerana adab dan akhlak terpuji inilah baginda diangkat menjadi Kekasih Allah melebihi darjat nabi-nabi lain.


Saidina Abu Bakar satusatunya makhluk Allah di atas muka bumi ini yang mendapat gelaran As-siddiq. Ketika Rasulullah SAW jatuh gering yang amat sangat sehingga menyebabkan baginda pengsan beberapa kali setelah mengambil wudhuk, Saidina Abu Bakar telah mengimami solat jemaah di masjid. Maka dipapah oleh Saidina Ali dan Abbas ke masjid. Mengetahui Rasulullah SAW telah tiba di masjid, Saidina Abu Bakar berundur dari tempat imam bagi member I laluan kepada Rasulullah SAW walaupun Baginda telah meminta Abu Bakar untuk terus ditetap di tempat imam. Apabila ditanya oleh Rasulullah SAW mengapa Abu Bakar bertegas untuk berundur dari menjadi imam walaupun Rasulullah SAW meminta beliau untuk terus tetap menjadi imam, dijawab oleh Saidina Abu Bakar “tidak pantas untukku terus berada di didepan dan mengimami solat sedang di belakangku iallah seorang rasul Allah,”.


Ketika Saidina Abu Bakar tiba di Yathrib bersama Rasulullah SAW, beliau bertindak memayungi rasulullah Saw bagi mengelakkan penduduk Yathrib ketika itu salah anggap bahawa beliau adalah Rasulullah SAW lantaran perawakannya yang kelihatan lebih tua berbanding Rasulullah SAW. Ini sekadar beberapa contoh bertapa beradabnya Saidina Abu Bakar dengan baginda Rasulullah SAW sehingga melayakkan beliau dianugerahkan oleh Allah taala dengan gelaran As-Siddiq.



Imam Malik tetap meneruskan pengajiannya walaupun pada kakinya terdapat tidak kurang daripada tujuh belas gigitan kala jengking. Malah Imam Malik tidak bangun memberikan perghormatan ketika Khalifah Harun Al-Rashid tiba di majlis ilmu yang sedang disampaikannya. Terdapat tidak kurang daripada tujuh ratus ekor unta yang diparking di luar temat Imam Malik sedang mengajar.


Imam Syafie menyelak helaian buku dengan perlahan demi memastikan perbuatannya tiada bunyi terhasil ketika beliau menyelak helaian kertas sehingga didengari oleh Imam Malik yang sedang mengajar ketika itu. Imam Syafie menjadi ulama terkemuka kemudiannya.


Beberapa kisah umat terdahulu yang diberikan oleh Syeikh Nuruddin. Adab yang ditunjukkan tiada tolok bandingnya sehingga mereka diberikan sebesar-besar ganjaran kepada Allah.
Bagaimana pula dengan kita adab kita dengan guru? Adab kita dalam kelas? Adab kita dengan ilmu?


Antara yang Syeikh Nuruddin tekankan ialah penggunaan handphone. Sebelum memulakan kuliah, Syeikh Nuruddin memesan kepada pengerusi majlis untuk mengingatkan hadirin agar mematikan handphone dan memenuhkan ruang kosong di hadapan. Malah di masjid-masjid, selain berpesan kepada makmun untuk lurus dan rapatkan saf, Imam terpaksa juga mengingatkan hadirin untuk mematikan handphone. Dalam persidangan UMNO pun antara yang dipesan oleh pengerusi dewan kepada siding dewan ialah mematikan handphone atau meletakkan silent mode pada handphone masing-masing bagi mengelakkan gangguan.

Bertapa teknologi yang sepatutnya membantu kita dalam kehidupan seharian turut

menyusahkan kita dalam sesetengah perkara. Pulang dari kuliah, saya mula berfikir. Apakah yang menjadi punca hilangnya adab kesopanan kita? Tidak kira dengan para guru, adab ketika menuntut ilmu(dalam konteks pelajar adab di dalam kelas) dan adab kita dengan ilmu itu sendiri. Kenangan sewaktu di sekolah menengah dan ketika di matrik sendiri berputar kembali dalam benak saya. Kerana hilangnya adab, hilanglah keberkatan ilmu. Maka biarpun pada zahirnya kita nampak berjaya tetapi hakikatnya kita gagal. Gagal untuk mendapat kebaikan yang bertambah-tambah. Gagal menambah keimanan dan kataqwaan kepada Allah seiringnya bertambahnya ilmu yang kita pelajari. Di seluruh pelosok dunia kita mendengar berlakunya jenayah kolar putih. Jenayah yang dilakukan oleh mereka dari golongan bijak pandai. Persoalannya, adakah kerana teknologi yang kian canggih ini menjadi asbab tercabutnya adab dalam diri kita hari ini?

No comments: