Friday, August 08, 2008

Keratan Akhbar

'Qardhul Hasan' untuk golongan muda tunai haji

KUALA LUMPUR 17 Julai - Seorang anggota Dewan Negara hari ini menyarankan Lembaga Tabung Haji (TH) dan institusi kewangan Islam memberi pinjaman tanpa faedah mengikut kaedah "Qardhul Hasan" untuk golongan muda menunaikan fardu haji.
Senator Mumtaz Md. Nawi berkata, pinjaman itu wajar diberi kepada umat Islam yang layak sebagai usaha menggalakkan mereka menunaikan haji atau umrah pada usia masih muda.
"Sekiranya mereka dibenarkan untuk meminjam 40 peratus daripada pendapatan untuk membiayai kos melancong ke luar negara, membiayai rumah dan kereta mewah, jadi amat wajar pihak institusi kewangan Islam dan swasta membiayai sebahagian atau sepenuhnya kos umrah atau haji ini," katanya.
Qardhul Hasan ialah satu kaedah yang mensyaratkan peminjam hanya perlu membayar balik wang dipinjam tanpa sebarang faedah atau riba.
Beliau mengemukakan cadangan itu ketika membahaskan usul Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) hari ini.
"Masalahnya, rakyat kita akan menabung dan mendaftar haji di TH setelah berusia lanjut.
"Ini akan memberi kesan ketika menunaikan haji kerana ibadah itu memerlukan stamina yang kuat dan akan menyukarkan mereka yang usia lanjut berbanding jika menunaikan haji semasa muda," kata Mumtaz.
Selain itu, katanya bagi pendeposit dan pendaftaran haji pada tahun ini, mereka hanya layak menunaikan haji pada 2021.
Senator itu juga mencadangkan diwujudkan program bagi memastikan semua kakitangan awam dan swasta menjunjung tinggi suruhan agama dengan mengutamakan solat lima waktu.
"Ini ialah serampang tiga mata kepada negara kerana ia dapat mendisiplinkan individu, melahirkan kakitangan yang komited serta amanah kepada kerja dan Tuhan," kata Mumtaz.
Persidangan bersambung Isnin depan.
- Bernama ( Utusan Malaysia )


Tabung Haji disaran beri pinjaman mengikut kaedah "Qardhul Hassan" kepada golongan muda tunai haji

17/07/2008 9:38pm

KUALA LUMPUR 17 Julai — Seorang senator hari ini menyaran Lembaga Tabung Haji (TH) dan insitusi-institusi kewangan Islam memberikan pinjaman tanpa faedah mengikut kaedah “Qardhul Hasan” kepada golongan muda untuk menunaikan fardhu haji ke tanah suci.
Senator Mumtaz Md Nawi berkata, pinjaman itu wajar diberikan kepada umat Islam yang layak sebagai usaha menggalakkan mereka menunaikan haji atau umrah semasa usia masih muda.
“Sekiranya mereka dibenarkan untuk meminjam 40 peratus daripada pendapatan mereka untuk membiayai kos melancong ke luar negara, membiayai rumah dan kereta mewah, jadi amat wajar agar pihak institusi kewangan Islam dan pihak swasta membiayai sebahagian atau sepenuhnya kos umrah atau haji ini,” katanya.
Kaedah Qardhul Hasan merupakan satu kaedah di mana peminjam hanya perlu membayar balik wang dipinjamnya tanpa sebarang faedah atau riba.
Beliau mengemukakan cadangan itu ketika membahaskan usul Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) pada persidangan Dewan Negara di sini.
“Masalahnya rakyat kita akan menabung dan mendaftar haji di TH setelah berusia lanjut.
“Ini akan memberikan kesan ketika menunaikan haji kerana ibadah itu memerlukan stamina yang kuat dan akan menyukarkan mereka yang telah berusia berbanding jika menunaikan haji semasa muda,” kata Mumtaz.
Selain itu, katanya bagi pendeposit dan pendaftaran haji pada tahun ini, mereka hanya layak menunaikan haji pada 2021. - Bernama ( Utusan Malaysia )

No comments: