Monday, October 10, 2011

Ceritera Bulan Madu


Bismillahiwalhamdulillah...

Alhamdulillah, hari ini genap sebulan rumahtangga yang telah dibina oleh saya dan suami. Tidak sangka rupa-rupanya baru sebulan kami bernikah. Banyak perkara yang telah kami lalui bersama membuatkan saya rasa seolah-olah kami telah lama bernikah. Subhanallah.

Dua minggu di Malaysia selepas walimah kami isi dengan menziarahi kaum keluarga. Sungguh, pernikahan itu bukan saja menyatukan antara dua jiwa yakni aeorang lelaki dan seorang perempuan tetapi sebenarnya menyatukan nataa dua buah keluarga.

29 September kami pulang ke Mesir. Saar yang amat-amat dinanti. Kerinduan kepada bumi anbiya tidak tertangung lagi. Rindu sangat akan taman-taman ilmu yang subur di sini.

Kelas saya pada mulanya dijadualkan bermula pada 8 Oktober. Jadi ketika sampai di Mesir saya dan suami berkira-kira untuk menyelesaikan urusan rumah dan perpindahan dengan segera agar nanti apabila masing-masing sudah mula berkuliah tidak perlu lagi bimbang akan urusan rumah.

Alhamdulillah, sahabat-sahabat di Zagazig telah membantu mencarikan rumah untuk kami lebih awal sebelum kami pulang ke Mesir.

Dalam pada masa yang sama saya juga terlibat dalam program STARGEt adik-adik baru.

Jadi, ketika itu tidak terfikir untuk berjalan-jalan berbulan madu di Mesir.

Namun, saat-saat akhir saya dikhabarkan kuliah akan bermula seminggu lewat dari tarikh yang dijangkakan. Mula-mulanya sedih juga, sebab dah semanagat sangat nak pergi kelas,

Peluang seminggu becuti itu kami manfaatkan dengan menziarahi makam-makan para aulia.

Bermula dengan makan Syeikh Sidi ahmad Badawi di Tanta. Suami yang ketika itu mahu mengambil barang-barang di sebuah kilang di Tanta untuk dijual di Malaysia. Jadi kami langsung menziarahi makam ulama berkenaan.

Kemudian kami menghabiskan masa beberapa hari di Kaherah. Suami membawa saya menziarahi makam-makanm yang terdapat di sekitar Kaherah antaranya Makam Saidina Hussin, Imam Syafie, Imam Baqi'.

Menziarahi makam adalah agenda awal dalam perjalanan bulan madu kami.

"Abang tak pernah pergi Sinai juga. Sebab nak tunggu untuk pergi dengan isteri," ujar suami ketika saya memaklumkan saya belum pergi ke Sinai. Dulu, sewaktu melihat iklan jaulah ke Sinai, Dumyat dan macam-macam lagi saya bisik ke dalam hati saya mahu pergi dengan suami.
Rupa-rupanya suami juga menyimpan cita-cita yang sama walau kami tidakpernah berkenalan sebelumnya.

"Nanti abang bawa munirah ke Dumyat dan banyak tempat lagi. Paling penting abang nak bawa munira menunuaikan umrah insya-Allah kalu ada rezeki tahun depan," janji suami.

Suami kerap membawa saya menghadiri majlis-majlis talaqi juga dalam tempoh ini. Serasa bulan madu yang paling manis adalah saat bersama-sama suami menadah kitab dengan syeikh-syeikh muktabar.

"Lepas ni, munirah tumpu pada pelajaran. Biar abang yang kutip mutiara-mutiara yang ada di Mesir ini . Nanti abang persembahkan buat munirah di rumah," ujar suami ketika saya meluahkan rasa ingin mengikut kelas-kelas talaqqi yang selalu dihadiri suami.

Pada mulanya saya sedikit kecewa namun apabila difikir-fikirka perkara itu ada betulnya. Tambahan saya tidak begitu menguasai bahasa Arab dengan baik lagi.


Perjalanan bulan madu kami masih panjang. Lima tahun berbaki di bumi anbiya ini adalah hadiah bulan madu yang terisitimewa. semoga kami mampu memanfaatkan peluang ini sebaik-baiknya.

Friday, October 07, 2011

NUR DI HATINYA

Bismillahiwalhamdulillah...

Syukur ke hadrat Ialhi kerana akhrinya novel ketiga saya ini berjaya diterbitkan dan kini berada di pasaran. Jangan lupa mendapatkannya!

Penerbit : ALAF 21
Harga : 19.90


sinopsis:
“Kau pembunuh, Udin! Kau pembunuh!” Kalimah yang terbit di bibir Siti Sarah, kakak kepada Saifuddin itu terus terngiang-ngiang di indera dengar anak muda itu. Kerana kata-kata itu juga, dia membawa diri ke sebuah daerah di Indonesia. Dia berpaut pada kasih dan ehsan seorang murabbi, Kiai Hasan. Ketika itulah dia mengenal manisnya al-Quran.
Beberapa tahun berlalu, dia kembali ke kampung halaman dengan izin Kiai Hasan yang sudah dianggap seperti bapanya. Dia pulang bukan lagi sebagai seorang penagih dadah, sebaliknya menggalas satu harapan, iaitu menunaikan hajat arwah ayahnya yang tidak kesampaian. Namun jauh di sudut hati, dia tertanya-tanya, sudahkah Siti Sarah mengampunkan dosanya?
Di kampung, Saifuddin berusaha mengumpul dana untuk membina pusat pengajian al-Quran untuk golongan warga emas. Dalam diam Siti Zulaikha, majikannya memuji kegigihan lelaki itu untuk menegakkan tiang agama.
Panas tidak sampai ke petang. Saifuddin disahkan doktor menghidap barah perut. Tanpa diduga, Siti Zulaikha menghulurkan kasih kepada Saifuddin. Mampukah Saifuddin menyambut salam kasih wanita itu? Hakikatnya, dia turut menyukai wanita itu, tetapi dia sedar hayatnya tidak panjang.

Thursday, August 25, 2011

Nikah Sebelum Nikah

Bismillahiwalhamdulillah...


"Pernikahan ini bukan perkara kecil kerana menerusi pernikahan kamu akan melahirkan produk-produk Rasulullah untuk meneruskan perjuangan yang baginda tinggalkan kepada kita," ujar Kak Asti dalam satu diskusi ringkas kami tempoh hari.

Saya sedikit tersentak apabila Kak Asti menyebut tentang produk-produk Rasulullah SAW.

Menunjukkan bahawa perkahwinan adalah agenda besar dalam hidup seorang muslim. Terkadang rasa takut. Andai saya gagal memjalankan tanggungjawab sebagai pendidik kepada produk-produk Rasulullah SAW, apa yang akan saya jawab di hadapan Allah taala nanti? Mampukah saya mengangkat wajah saat bertemu dengan baginda kelak?

"Kena terus belajar dan belajar. Bertanya kepada mereka yang jauh lebih berpengalaman," nasihat Kak Asti.

"Wah, kak asti ini! macam orang yang sudah berpengalaman!" tegur saya.

"Kena nikah sebelum, nikah. Sebelum nikah inilah hendak menimba ilmu sebanyak-banyaknya tentang pernikahan. " lanjut Kak Asti sambil tersenyum simpul.

Ilmu memang penting dalam semua hal termasuk pernikahan. Jangan pernah berhenti menuntut ilmu...




Monday, August 22, 2011

Novel Ke - 4?

Bismillahiwalhamdulillah...

Alhamdulillah, kita masih dipanjangkan usia untuk menikmati 23 Ramadhan...

Dalam menigkatkan usaha mengejar lailatulqadar + menghitung hari bergelar seorang isteri saya turut bertungkus lumus serta berhempas pulas untuk menyiapkan novel keempat. Biar pun di dalam hati ada sedikit rasa bimbang. Ada tidak pernerbit yang berani menerbitkan novel keempat saya ini? huhu.

Insya-Allah novel ketiga akan berada di pasaran bulan Spetember nanti bertajuk NUR DI HATINYA.

Setelah dua buah novel berada di pasaran saya mendapat pelbagai maklumbalas daripada pembaca.

Ternyata novel pertama saya PERINDU PELANGI paling meninggalkan kesan mendalam di hati mereka berbanding QASIDAH UNTUK KEKASIH. Walaupun bagi saya sebagai penulisnya, novel QASIDAH UNTUK KEKASIH ini jauh lebih bermakna.Terutama dari segi mesej yang cuba hendak saya bawa.

Saya banyak memasukkan elemen Triller dalam novel PERINDU PELANGI. Justeru, saya berusaha untuk memasukkan unsur yang sama sekali lagi dalam novel keempat saya ini.Bahkan aspek Thriller dan sudut ilmu lebih seiring berjalan dalam penceritaan. menurut seorang pembaca peribadi saya, novel ini jauh lebih mendebarkan berbanding PERINDU PELANGI.

Sengaja saya buat pos ini.Satu sebagai promosi awal. Keduanya sebagai semangat untuk saya menghabiskan penulisan novel yang hakikatnya telah setahun tertangguh.
Doakan saya...^_^

Friday, August 19, 2011

Muhasabah Cinta

Bismillahirrahmanirrahim....


Baru-baru ini, saya terjatuh dari motor sewaktu hendak turun dari motor. Hihi mungkin sebab jarang2 naik motor. Entah macam mana kain saya tersangkut pada motor. Itu baru membonceng. Kalau saya yang bawa sendiri tak tahulah. Sememangnya saya tak tahu menunggang motor. Mujur masa itu saya dan kak Asti sudah sampai di rumah.

Mula-mula memang tak sakit. Namun ketika bangun sahur saya mula rasa sengal-sengal di badan.

Teringat kisah Kak Fatin di awal perkahwinannya dulu. kak Fatin jatuh sewaktu keluar dari bilik air kerana lantai licin. Kak Fatin menangis.

"Akak menangis bukan kerana sakit tapi bimbang berlaku sesuatu pada sistem peranakkan," ujar Kak Fatin.

Namun sekarang Kak Fatin sudah punya anak berusia enam bulan. Menjadi ibu sebelum usia perkahwinan mencecah setahun pun. Jadi maksudnya kak Fatin menyambut ulang tahun perkahwinan pertama bersama babynya Hikmah Insyirah. Alhamdulillah...

Jadi ,pagi itu saya pun luahkan kebimbangan saya kepada sahabat-sahabat.

" Jangan risau pada sesuatu yang telah ditetapkan oleh Allah. Jodoh, rezeki, anak semua itu telah Allah tetapkan untuk kita. Sebaliknya risaulah pada sesuatu yangtidak menjadi ketetapan Allah yakni amalan kita. Allah tidak menetapkan amalan kita sebanyak ini atau sebanyak ini," nasihat Kak Wani.

Saya terdiam memikirkan kata-kata Kak Wani. Memang selama ini rasanya kita gemar sungguh bimbang akan perkara-perkara yang telah ditetapkan oleh Allah.

Padahal yang lebih utama untuk kita risaukan adalah amalan kita. Amalan tidak ditetapkan oleh Allah. bergantung kepada kita sejauh mana berusaha mencari dan memenuhkan bekalan amalan kita.

Renungan bersama....


Monday, August 01, 2011

Hospital Cinta

Bismillahiwalhamdulillah...





Alhamdulillah, untuk ujian HIV.

Namun, ujian darah untuk Talasemia sedikit menggetarkan hati saya.

Saya inqury trait Talasemia.

"Nanti kamu perlu minta pasangan kamu untuk membuat ujian Talasemia juga. jika didapati pasangan kamu juga pembawa Talasemia, kamu berdua harus set dalam fikiran ada antara anak-anak kamu nanti yang mungkin mendapat Talasemia," ujar doktor yang saya temui. Berderau darah saya mendengarnya.

“Sebagai pembawa anda kelihatan normal, tidak ada bezanya dengan individu lain dan tidak menunjukkan sebarang gejala penyakit ini.

“Tetapi, jika berkahwin sesama pembawa, risiko anda untuk melahirkan keturunan yang menghidap penyakit ini sebanyak 25 peratus,” kata Pakar Hematologi, Unit Hematologi, Jabatan Klinikal Sains Makmal, Fakulti Perubatan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Profesor Dr. Elizabeth George.
Menurut beliau, sikap acuh tak acuh atau enggan ambil tahu mengenai status diri menyebabkan lebih ramai generasi talasemia dilahirkan.
Lebih membimbangkan, penyakit ini menyebabkan penghidapnya menderita sepanjang hayat.
“Kenapa kita mesti membawa anak-anak ini ke dunia, sedangkan mereka terpaksa menderita sepanjang hayat?

“Apa akan jadi kepada generasi negara ini pada masa akan datang, jika kita terus melahirkan mereka?” tegas beliau.

Menurut Elizabeth, pesakit talasemia memerlukan pemindahan darah setiap bulan, selain kos ubat membuang zat besi dari tubuh sepanjang hayat mereka.Tetapi, apa yang lebih menakutkan, jangka hayat mereka juga tidak panjang iaitu antara satu hingga dua dekad saja. Ini kerana, 80 peratus daripada mereka akan meninggal dunia.
Talasemia merupakan sejenis penyakit darah yang diwarisi kerana ketidakupayaan tubuh menghasilkan hemoglobin.Hemoglobin sejenis protein yang terdapat dalam sel-sel darah merah yang membawa oksigen dan zat makanan ke seluruh tubuh.
Menurut beliau, sekiranya pasangan terbabit tahu status diri dan tetap mengambil keputusan untuk berkahwin, itu adalah hak mereka.
Begitu juga dengan anak-anak yang bakal mereka lahirkan. Menceritakan pengalamannya,

Elizabeth memberitahu, setiap kali beliau membuat diagnosa kanak-kanak di klinik, rata-rata di kalangan ibu mereka tidak tahu status kesihatan diri.
“Itulah yang menyentuh perasaan saya, kerana setiap kali saya mengajukan soalan, jawapan mereka mengecewakan.
“Rata-rata tidak tahu mereka pembawa talasemia. Ini menunjukkan adalah bahawa kesedaran tentang talasemia masih rendah,” jelasnya.
Di sesetengah negara seperti Cyprus misalnya, pasangan yang merancang berkahwin perlu menyediakan sijil yang mengesahkan mereka telah menjalani ujian darah.
Begitu juga di Maldives, sebahagian besar rakyatnya beragama Islam. Kadi yang menikahkan pasangan akan meminta sijil pengesahan menjalani ujian darah.
“Sekalipun ia bukanlah sesuatu yang termaktub dalam undang-undang, tetapi kerana kesedaran, mereka sanggup melakukan sesuatu untuk kebaikan rakyat negara mereka,” jelas Elizabeth.
Menurut beliau, talasemia merupakan sejenis penyakit yang meninggalkan trauma bukan saja kepada pesakit, malah kepada seluruh keluarga.
Bayangkan, katanya, bayi yang didiagnos seawal tiga bulan terpaksa menanggung kesakitan dan menjalani pemindahan darah untuk memastikan mereka terus bernafas. Malah, katanya, tidak seperti kanak-kanak lain, semangat kanak-kanak talasemia ini agak luntur.
Ini kerana, sebahagian besar kehidupan mereka terpaksa dihabiskan di hospital menyebabkan mereka kelihatan bosan dengan sesiapa saja yang menyapa mereka. Menurut Elizabeth, pemindahan darah, suntikan ubat-ubatan untuk mengeluarkan zat besi antara trauma dan pengalaman pahit yang terpaksa dilalui oleh kanak-kanak talasemia ini.


Ibu yang ketika itu sedang bertugas bergegas mendapatkan saya di klinik kesihatan.



"Darah kakak jenis apa?" tanya ayah. Sambil menunggu ibu datang ke Klinik Kesihatan Kubang Semang.

Ayah yang menemani saya pergi membuat pemeriksaan darah.

"O positif" jawab saya.

Ayah mengerutkan kening.

"Kakak buat ujian grup darah di mana?" tanya ayah lagi.

"buat kat Mesir masa lab physio,' jawab saya.

"Macam mana darah kakak boleh O sedangkan ayah dengan ibu darah A?" soal ayah lagi.

Saya menjungkit bahu.


Sepatutnya saya perlu mengadakan temu janji pada minggu berikutnya bagi menjalankan sekali lagi untuk ujian Talasemia. Namun ibu mahu peemriksaan dijalankan pada hari yang sama. Oleh itu, saya terpaksa menderma darah lagi untuk pemeriksaan kedua.

"Nanti kakak buat ujian grup darah sekali ya!" pesan ibu.

Saya mengangguk kepala.

Untuk sehari itu, kedua-dua belah cubital vein sayabersama-samadengan sebatang jari dicucuk untuk mengambil darah.

"Ini baru sikit. Nanti mengandung, beranak, bersalin, lagi banyak darah dik," pujuk jururawat yang bertugas.

saya tersenyum malu.

Ingat lagi masa kali pertama ambil darah dalam lab physio, saya sampai pening-pening. Padahal cucuk sikit saja jarinya.

Keputusan ujin darah sata tetap O positif.

Manakala ujian darah untuk Talasemia belum keluar. berdebar-debar menanti.

Alhamdulillah, setelah bakal suami membuat pemeriksaan darah untuk talasemia, semuanya normal.

Semoga keputusan ujian darah saya nanti juga normal.




Wednesday, July 27, 2011

Tazkirah Senafas : Menjejak Tapak Kaki Para Anbiya'

Bismillahiwalhamdulillah...



Alhamdulillah, selamat tiba di tanah air tanggal 19 Julai tempoh hari.


Sebelum pulang tempoh hari Allah mengizinkan saya menziarahi makam-makam di sekitar Kaherah. Saat yang saya ternanti-nanti sekian lama.Alhamdulillah..

Makam pertama yang kami ziarah adalah makam Ibun Hajar Al-Asqalani.


"Maka para aulia ini adalah antara tempat yang makbul doa," jelasd Ustaz Syed Ramadhan yang menjadi musrif kami sepanjang lawatan tersebut.


"Antara sebabnya kawasan makam ini makbul doa adalah kerana di sini para malaikat beretandang dan beristighfar untuk mereka," sambung ustaz lagi.

Saya mengangguk-anggukkan kepala.

Kemudian kami meneruskan perjalanan ke makam Uqbah Ibnu Amir al-Juhani. di dalam kawasan makam beliau adaserpihan hajarul aswad yang dihadiahkan oleh Rasulullah SAW kepadanya.

kami langsung ke makam Rabiatul Adawiyah.


Seorang kanak-kanak kecil menyambut kedatangan kami.


"Kalian mahu masuk ke dalam makam ini?" soalnya saat melihat kami terjenguk-jenguk melalui jeriji tingkap. Makam itu berkunci.

Kami mengangguk-anggukkan kjepala hampir serentak.

"Sekejap," pesan kanak-kanak itu sebelum menghilangkan diri di celah-celah bangunan berbumbung rata.

Kami singgah solat zohor (jamak takdim ) di Masjid Uqbah ini.

Setelah itu, kami langsung ke makam Imam Syafie.

"Orang kata doa di makam Imam Syafie ini makbul," ujar seorang teman.

Saya tersenyum.

Bahkan, di setiap makam, saya tidak lupa menitip doa yang panjang-panjang.

"Sambil berjalan di bumi Mesir ini kita kena banyakkan doa. Sebab kita tak tahu, mungkin tanah tempat kita pijak ini pernah dipijak juga oleh nabi-nabi Allah. Nabi Musa...Nabi Yusuf," sempat Saidatul Husna, sahabat sekelas saya menitipkan nasihat dalam kekalutan kami sebagai ajk pelaksana program.

"Molek bila bercakap. ini Mesir!" kerap kalimah ini meluncur dari mulut beberapa sahabat lagi.






Subhanallah..kelebihan buat mereka yang diberi kesempatan oleh Allah merantau dan menuntut ilmu di bumi anbiya.






Ramai yang berdoa, tetapi tidak ramai yang yakin akan doanya.

Sungguh rugi kerana kita tidak mengambil dan memanfaatkan sebaik-baik senjata yang Allah kurniakan untuk orang mukmin.

Ia bertepatan dengan firman Allah maksudnya: "Minta doalah daripada-Ku, aku menerima doamu." (Surah al-Mukmin, ayat 60)

Doa bukan hanya ibadat, malah otak ibadah seperti yang diterangkan Rasulullah saw, maksudnya: "Doa itu adalah otaknya ibadat." - (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari)



Jika kita teliti sejarah para nabi dan rasul, doa sangat akrab dalam kehidupan harian mereka.



Justeru, ayuh kita jejaki tapak kaki para anbiya'. berdoa dan yakinlah akan doa kita!

Sunday, July 24, 2011

Catatan Terima kasih Buat Buah Hatiku

Bismillahiwalhamdulillah...





"Akak sewa ke tempah baju pengatin?" tanya seorang peserta kepada sahabat di sebelahnya.


Saya yang duduk di barisan hadapan mereka memasang telinga. Hari ini hari terakhri kursus pra perkahwinan yang saya ikuti.


"Akak jahit sendiri baju pengatin nanti, dik. Banyak kos keluar kalau sewa atau tempah ni," balas sahabat tersebut.


"Banyak duit nak pakai lagi untuk beli bunga telur sekali dengan telur, buah tangan untuk tetamu..," sambungnya lagi.


"Betul! Betul! Cadar, langsir dan hiasan-hiasan lain semua tu perlukan duit lagi," sambut sahabat yang bertanya tadi.


Saya menjungkit kening.


Kerisauan itu langsung tidak pernah menjengah hati saya.


Apa tidaknya, setibanya saya di tanah air, bilik bujang saya telah berubah menjadi bilik kelamin. Ibu dan ayah telah belikan set katil dan almari yang baru.


Bunga telur dan beg kertas berkotak-kotak telah bersusun di dalam almari. Begitu juga cadar, langsir. Baju pengatin tinggal menanti saya untuk memilihnya sahaja. (mungkin baju mengatin ini sedikit ujian untuk saya)


Katering semua telah ibu dan ayah tempah.


Subhanallah!


Pengorbanan ibu dan ayah untuk satu-satunya anak perempuan nya ini tidak terhitung bahkan tidak terbalas.



"kakak simpan sajalah duit royalti kak untuk kehidupan selepas kahwin nanti," ujar ibu ketika saya menawarkan untuk menyumbang sedikit wang royalti untuk kenduri nanti.



Sejak lahir sehinggalah hendak mendirikan rumahtangga pun saya masih bergantung penuh kepada ibu dan ayah.


Sudahlah semasa hendak menyambung pengajian ke Mesir, ibu dan ayah bermandi darah dan keringat mencari duit dalam jumlah yang tidak sedikit.


"Kamu berdua hendak bernikah, carilah duit sendiri," itu kata seorang bakal besan ibu saudara saya kepada sepupu saya dan pasangannya.


"Kena tunggu kerja dulu, baru kahwin. kalau tidak mana nak cari duit buat kenduri," ujar seorang teman.


"Bertuahnya munirah. ibu dan ayah benarkan kahwin semasa belajar. Ada dalam kalangan kami yang mahu berkahwin semasa belajar tetapi tidak diizinkan oleh ibubapa," adu seorang sahabat.


Ada seorang teman sekelas yang juga bakal mendirikan rumahtangga diberi syarat oleh ibu dan ayahnya agar tidak hamil sepanjang pengajian sehinggalah selesai.


Alhamdulillah.. Segal puji-pujian itu hanya selayaknya untuk Allah.


Sungguh saya bersyukur. Ibu dan ayah dengan mudah melepaskan saya untuk berkahwin semasa belajar. Tanpa apa-apa syarat. Bahkan mereka sanggup pula mengeluarkan belanja yang untuk pernikahan saya.




"Nanti bunga teluar kita nak buat berapa banyak?" tanya ibu sewaktu saya maklumkan mahu berkahwin tahun ini.


Sungguh saya tidak duga itu reaksi ibu.


Saya tebak ibu akan bertanya, "boleh ke kahwin sambil belajar ini?"


Namun,Ibu dan ayah tidak meragui walaupun sidikit pun kemampuan saya untuk melayari rumahtangga ketika sedang belajar.


Ibu, setelah pulang dari kerja melipat sapu tangan untuk diberikan kepada tetamu nanti. Setelah pulang kerja menemani saya ke kedai pengatin. Hujung minggu menghantar saya ke kursus perkahwinan.


Ibu dan ayah buah hati saya yang tiada ganti. Terima kasih ibu! Terima kasih ayah! Sayang ibu! Sayang ayah!

Thursday, March 10, 2011

Berkah Menulis

Bismillahirrahmnairrahim..

“Menulis memang telah memberis banyak berkah buat saya. Allah begiyu pemurah. Padahal saya hanya menulis. Lewat menulis saya berkesempatan berinteraksi dengan banyak orang. Juga melangkah lebih jauh yang kalau harus dilakukan dengan ongkos sendiri, rasanya dompet saya belum cukup tebal untuk itu..,” Asma Nadia dalam Catatan Hati Bunda.

Dalam diam saya akui apa yang di sebut Bunda Asma ini.

Lewat dua novel yang saya tulis ini sudah beberapa jemput untuk mengisi slot telah saya terima. Sungguh saya tak sangka, disebabkan menulis saya dijemput untuk pelbagai acara. Sama ada bedah novel saya sendiri mahupun memberikan bengkel penulisan (sesuatu yang tidak pernah terlintas dalam fikiran saya sebeulmnya) . padahal saya baru kurang lebih setahun bergelar penulis.

Apabila di panggil untuk memberi slot sudah tentu saya perlu berbicara bukan menulis! Satu cabaran yang hebat untuk saya sebenarnya.

Dulu, ketika saya mengambil keputusan menulis sebagai ‘jalan dakwah’ saya tidak terfikir saya perlu memperbaiki pengucapan awam yang kian buruk sejak saya tinggalkan bangku sekolah menengah. (Disekolah dulu saya aktif dalam syarahan dan forum).

Saya boleh mengucapkan selamat tinggal kepada dunia pengucapan awam.

Kita merancang. Allah jua merancang. Namun, sudah tentu Allah jua sebak-baik perancang.

“Apa ibrah yang paling ketara Munirah perolehi daripada menulis ini?” tanya kak Asti ketika sesi bedah buku di Anjung Semarak USM baru-baru ini.

Pada saya manfaat terbesar yang saya dapat dengan menulis sudah tentulah tekanan untuk membaca.

Meminjam kata-kata Dato’ A. Samad Said.

“Untuk menjadi penulis, seseorang itu perlu membaca, membaca, membaca,membaca dan kemudian menulis.”

Selepas melalui tempoh ‘turning point’ (istilah yang diberikan oleh seorang teman, bakal guru kaunseling ^_^) dalam kehidupan yang sedikit menyuramkan self esteem saya, menulis banyak membantu saya membina kembali keyakinan diri.

Pertamanya, apabila saya menerima sekian banyak respon positif daripada pembaca sama ada melalui emel, YM mahupun FB.

Keduanya, menulis ‘memaksa’ saya untuk berinteraksi dengan orang ramai. Tentu saja ketika mana saya dipanggil untuk mengisi slot-slot tertentu. Mahu tak mahu saya terpaksa kembali ke arena pentas pengucapan awam. Rupa-rupanya keterpaksaan ini sangat membantu saya menyuburkan kembali sikap percaya diri. Alhamdulillah…

“Apa perancangan Munirah untuk masa akan datang dalam bidang penulisan ini?” soal Kak Asti, peserta bedah buku yang paling aktif bertanya ^_^.

Seriusya, saya tiada satu plan perancangan yang rapi dan tersusun untuk bidang penulisan ini. Saya menulis hanya sebagai hobi. Hobi yang pada saya mampu menyumbang buat ummah dan menolong saya memanfaatkan masa sebaik nya.

Soalan Kak Asti ini saya kira Berjaya mengetuk hati saya untuk membuat pelan yang lebih tersusun.

Saya tidak bercadang untuk menulis selama-lamanya. Tambahan apabila sudah berkerjaya nanti.

Ketika melangkah ke bumi anbiya’, jadual penulisan saya sedikit caca merba jadinya. Sampai blog pun tidak ter ‘update’. Bahkan saya sehingga bercadang untuk tidak menulis lagi.
Namun, berkah menulis membuatkan saya kembali menilai keputusan yang saya mahu ambil ini. Barangkali ini mungkin saja teguran daripada Ilahi.

"Munirah tak nak cuba tulis skrip drama? zaman sekarang orang mengejar masa. Tak sempat sangat hendak membaca. Kalau terjun dalam bidang penulisan skrip drama, sekurang-kurangnya boleh menjernihkan industri hiburan kita yang sudah tak terarah ini," cadang Kak Wani.

saya mengangkat kening sambil mengusap-usap dagu.

saya akan jawab pertanyaan Kak Wani in dalam entri akan datang, insya-Allah..^_^

Wednesday, March 09, 2011

Resensi Novel Qasidah Untuk Kekasih

Bismillahirrahmanirrahim..

sumber :orensic-addin93.blogspot.com/2011/02/qasidah-untuk-kekasih.html

Hye..assalammualaikum..

qasidah untuk kekasih ni merupakan novel terbaru PTS litera..novel ni menarik dan sedap bagi sesiapa yang berminat dengan novel..Mesti ramai yang terpikirkan novel ini mengisahkan tentang percintaan kaum adam dan kaum hawa kan..sebenarnya bukan. Ianya mengisahkan tentang percintaan seorang umat terhadap Nabi junjungan kita iaitu Nabi Muhammad SAW..

sedikit sinopsis yang aku nak kongsikan tentang cerita ini...

Hidup manusia tidak boleh dipisahkan dengan cinta. kerana cinta dan sayang pada hambaNya, Allah sentiasa membuka pintu taubat kepada kita biar dosa itu sepenuh dunia. Kerana cinta pada umat, Nabi bermandi darah dan keringat, berpatah tulang dan gigi agar sinar Islam menerangi empat penjuru alam. Bahkan ketika dihujungnya, mulut dan hati baginda masih basah mengingati umat yang bakal ditinggalkan. Zainul Muttaqin mahu membalas cinta tulus itu. Untaian qasidah itu basah dibibirnya , didendangkan saban detik dan waktu tanpa jemu.
Bahkan dia mahu mengajak lebih banyak jiwa merajut rindu pada sang kekasih. Idea Miftahul Asywaq mengapung di sana. Bersama sahabat baiknya, Amir Hamzah, mereka menelusuri jalan juang yang tidak mudah. Fitnah, pertembungan program sehinggalah konflik yang menimpa Habib Hasan dan Saif mengheret mereka untuk merungkai satu-persatu masalah sehingga akhirnya, Miftahul Asywaq terlaksana walau tanpa Zainul Muttaqin hadir bersama…

Novel ni penuh dengan pengajaran dan peringatan..membacanya membuat kita berfikir..perlunya menjadi manusia yang berperanan dalam membawa kebaikan kepada masyarakat...novel ini juga membawa mesej yang jelas,iaitu setiap orang perlu diberi peluang untuk kembali ke pangkal jalan..

Jadi kepada sesiapa yg berminat membaca novel dan minat penceritaan sebegini..apa lagi..beli lah dikedai buku berhampiran..hnya RM 17.00 sahaja..
novel bermanfaat jangan dipersia-siakan...dari novel cinta yang tidak bawa apa-apa..baik beli novel sebegini..maklumat lanjut sila layari PTS.com .my

p/s ; saya sempurnakan sedikit ejaannya kerana penulis asal menggunakan singkatan kata ^_^

Tuesday, March 08, 2011

Tudung Bidang 60

Bismillahirrahmanirrahim..

Saya bukan nak jual tudung ya ^_^

“Kenapa hampa pakai tudung labuh?” tanya seorang sahabat. Saya menjungkit kening. Persinggahan sementara di Jedaah tempoh hari member ruang untuk saya bersembang panjang dengan seorang sahabat.

“Pertamanya, tudung labuh ini mudah. Tak perlu pin sana. Pin sini. Sepanjang tempoh berkuliah saya lebih suka memakai tudung labuh sebab tak mengambil masa yang laam untuk bersiap ke kelas.” jawab saya.

“Keduanya, pada saya tudung labuh ini sedikit sebanyak menjaga diri saya dari beberap sudut. Satunya saya sendiri akan beringat-ingat kalau nak buat sesuatu benda yang mungkin akan mencalarkan imej orang bertudung labuh. Lagi satu, tudung labuh ini juga pada saya boleh menjadi asbab orang tidak menganggu saya,” lanjut saya.

Sahabat saya ini mengangguk-anggukkan kepala.

Ini bukan kali pertama saya diajukan soalan “mengapa kamup akai tudung labuh?”
“Saya nak tanya ada beza tak antara seorang lelaki yang berkopiah dan tidak berkopiah?” soal saya pula.

Sahabat saya ini terdiam sejeda.

“Sudah tentu ada beza,” sambut dia kemudian.

“Kita akan lebih segan dengan orang lelaki yang berkopiah daripada yang tidak mengenakan kopiah, bukan?” soal saya lagi.

Dia mengangguk-anggukkan kepala.

“Tulah. Kami pakai tudung labuh bila iman kami naik sikit,” ujar sahabat saya ini dalam nada bergurau. Saya ketawa kecil.

“Tapi kami lebih suka pakai tudung bidang 60. Sebab senang nak dekat dengan mad’u,” sambung dia.

Giliran saya pula mengangguk-anggukkan kepala.

“Pada saya tudung ini bukan penyebab mad’u mahu dekat atau sebaliknya. Saya punya banyak pengalaman berhubung hal ini. Tapi tak mustahil juga tudung ini boleh jadi penyebabnya,” akui saya.

Dalam keluarga sama ada dari sebelah ibu mahupun dari sebelah ayah tiada yang betudung bulat mahupun bidang 60.

Jadi, setiap kali pulang ke kampong saya akan mengenakan tudung bidang 60 dengan harapan supupu-sepupu dan sanak saudara tidak segan dengan saya. Tetapi hal itu tidak berlaku.
“Sikap kita sebenarnya yang menetukan sama ada mad’u mahu rapat atau tidak. Andai kita memang seorang peramah dan pandai mengambil hati orang lain, maka tidak kisahlah kita bertudung labuh ka, berniqab ka, insya-Allah kita akan mampu menarik perhatian mad’u. Tapi kita memang jenis mulut berat,tak pandai bergaul, pakailah tudung tiga segi bawal yang jarang-jarang itu sekalipin, mad’u tetap tak akan mendekat,” hujah saya.

"Betul! Betul!” sokong sahabat saya tadi.

Seorang ibu kepada kenalan saya merupakan contoh terbaik saya kira. Mak Cik ini bukan sahaja bertudung bulat bahkan berniqab lagi. Namun, sudah berapa ramai jiwa yang berjaya disentuhnya, entah berapa ramai bukan Islam tertarik kepada Islam setelah mendengar bicaranya.

Jadi tak kisahlah tudung bidang 60 ka, tudung bulat ka, tudung tiga segi ka yang penting tutup aurat dan menepati syarat-syarat yang telah digariskan oleh agama. Mungkin yang lebih utama untuk dibincangkan adalah bagaimaan hendak menarik perhatian orang tidak bertudung untuk menutup aurat. Bukan?

“Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir darinya. Dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka. (an-Nur; 31).

Monday, March 07, 2011

Saya Belum Bersedia!

Bismillahirrahmanirrahim...

“Dia ajak saya kahwin, tapi saya belum bersedia,” luah seorang sahabat. Saya setia menadah yelinga sambil sesekali mengangguk-anggukkan kepala.

Isu baitul muslim ini sering benar singgah di telinga saya biar di bumi mana pun saya berpijak kini ^_^

“Sebab itu saya selalu sibukkan diri agar tidak terlalu fikirkan tentang perkara ini. Saya takut sebenarnya bimbang saya tidak mampu membawa bebanan rumahtangga kelak andai memilih untuk berkahwin sekarang(semasa belajar),” lanjut sahabat saya ini lagi.

Saya acap kali mendengar frasa SAYA BELUM BERSEDIA ini daripada sahabat-sahabat yang mahu disunting saat mereka masih menuntut. Kadang kala terasa geli hati juga. Beberapa sahabat memilih untuk meminta nasihat tentang baitul muslim daripada saya. Sedang saya belum pun mendirikan masjid sendiri ^_^

Bagi setiap mereka yang mengucapkannya di hadapan saya, pasti saya akan lontarkan pertanyaan bila anda akan bersedia?

Dan kebanyakan mereka sukar memberikan satu jangka waktu yang tepat bila mereka akan bersedia.

Bagi saya, kita sendiri yang menentukan kita bersedia atau belum. Apabila kita selalu membisikkan kepada diri kita bahawa kita belum bersedia maka, itulah mesej yang otak kita akan terima.

“Kalau boleh saya mahu melahirkan anak-anak yang soleh dan solehah serta berjuang untuk Islam. Andai saya berkahwin sekarang saya bimbang cita-cita itu tidak akan tercapai,”

“Kamu pasti andai kamu kahwin ketika mana kamu rasa diri telah bersedia, kamu mampu melahirkan anak-anak seperti yangk amu idamkan ini?” soal saya.

“Err..,”

Perkahwinan bukan sahaja kisah penyatuan dua jiwa tetapi juga tentang jiwa-jiwa baru yang bakal dilahirkan.

Saya kira ramai dalam kalangan kita mengimpikan anak-anak sehebat Sultan Muhammad al-Fateh. Mahupun anak-anak segagah Salahuddin al-Ayubbi. Sebijak Lukmanul Hakim. Anak-anak seperti Imam Al-Ghazali dan Imam Syafie.

Namun berapa ramai dalam kalangan kita yang telah merancang pendidikan yang seperti apa hendak kita berikan kepada anak-anaknya ini agar mereka menjadi seperti kita idamkan?

Berapa ramai dalam kalangan kita yang telah membaca dan mengkaji bagaimana Sultan Muhammad Al-fateh dibesarkan? Berapa ramai dalam kalangan kita yang meneliti sedalam-dalamnya bagaimana ibubapa Imam Syafie mendidik beliau sejak dalam kandungan lagi?

Pendidikan terhadap anak-anak ini jarang-jarang termasuk dalam senarai persediaan kita sebelum melangkah ke alam perkahwinan. Bahkan mungkin tak terlintas pun dalam fikiran.

Sebahagian besar dari pembaca saya kira adalah dalam lingkungan mereka yang dikatakan GENERASI Y. Anak-Anak kita kelak tidak ragu-ragu lagi sudah pasti berada dalam lingkungan generasi ini.

Generasi Y boleh diklasfikasikan kepada manusia yang lahir antara tahun 1980an dan 1990an. Mereka generasi yang unik dimana gaya hidup dan pemikiran manusia menerima ledakan teknologi maklumat yang luar biasa sehingga mentranformasi sesebuah masyarakat tradisi dan moden. Kita dikira sebagai masyarakat pasca moden.

Perentas maklumat seperti twitter, wikileaks, FB, Blog mula menyebarkan maklumat dengan pantas. Maklumat tersebar secara langsung dan ia boleh mempengaruhi massa.

Kepantasan maklumat menjadikan maklumat semakin dekat dengan kita. Maklumat ini mengandungi legasi pemikiran dan gaya hidup popular terutamanya dari Barat dan akhir menglobal ke antero alam dunia. Kebiasaannya, barat akan memenangi pengulatan perubahan pemikiran dan gaya hidup kerana mereka mempunyai modal yang besar. Modal menentukan kepopularan.

Kebanjiran maklumat telah merencamkan pemikiran generasi Y. Taboo lama yang diwarisi cuba diubahkan. Jika kita lihat, Gen Y lebih liberal dan materialitik sifatnya. Sifat ketuhanan mula longgar apabila sains dan teknologi mula bertuhan. Agama mula menjadi adat bahkan ada menganggap mitos dan dongeng. (http://mahasiswamenggugat.blogspot.com/2011/02/generasi-y.html)

Amat membimbangkan bukan?

Pernah diceritakan kepada saya beberap ketika dulu, Ada seorang ustazah berhenti dari menjadi seorang guru semata-mata hendak menjadi surirumah sepenuh masa sebaik sahaja dia melangkah ke alam perkahwinan.

Dia mahu mendidik anak-anaknya sendiri. Menurutnya, dia telah menyediakan satu kerangka untuk setiap anak-anak yang bakal lahir kelak. Misalnya, dia mahu anak sulungnya kelak menjadi doctor. Lalu dia kaji permainan dan pendidikan yang bagaimana dia harus berikan kepada anaknya ini sejak alam kandungan lagi. Begitu juga dengan anak seterusnya.

Sungguh mengagumkan! Saya yakin dan pasti ustazah berkenaan bukan baru merencana hal yang sedemikian. Sudah pasti dai mengambil masa yang tidak sedikit untuk menyiapkan kerangkanya ini. Subhanallah!

Andailah anda tidak bersedia kerana belum menyiapkan kerangka pendidikan untuk anak-anak atau belum puas meneliti pembawakan Rasulullah, para nabi, ulama dan orang soleh dalam meneraju rumahtangga maka saya kira alasan SAYA BELUM BERSEDIA kita itu sangat kukuh.

Namun, sekiranya alasan SAYA BELUM BERSEDIA kita itu hanya didasari oleh sebab kita belum puas menikmati zaman bujang, saya kira kita perlu berhati-hati.

Atau kita beralasan SAYA BELUM bERSEDIA, tetapi kita tidak membuat apa-apa usaha untuk menuju ke arah persediaan. Ini pun bahaya.

Tidak dinafikan, zaman belajar ini menuntut sepenuh perhatian dan tenaga kita untuk cemerlang dalam pengajian. Tetapi tidak bermaksud kita terus mengabaikan persediaan untuk berumahtangga.

Bimbangnya, kita terjun dalam hidup berumahtangga dalam keadaan kita sebenarnya tidak bersedia, walaupun saat itu kita menjangkakan kita telah bersedia.

“Sebaik-baiknya kamu letakkan target bila kamu hendak mengahkiri zaman bujang. Kerana pabila kamu punya target, kamu akan lebih bersungguh-sungguh dalam mebuat persediaan walaupun kamu masih belum punya calon lagi,” nasihat saya di akhir perbualan kami.

p/s: sekadar lontaran pandangan dari seorang yang masih belum melangkah gerbang perkahwinan. Pandangan dan cambahan idea daripada mereka yang telah menempuh alam ini amat dialu-alukan ^_^

Sunday, March 06, 2011

Qasidah Untuk kekasih di USM, Pulau Pinang


Bismillahirrahmanirrahim...

Dijemput sahabat-sahabat semua ke majlis ilmu, bedah buku. rabu ini (9 Mac 2011) di Anjung Semarak, USM, jam 5.30ptg. Buku berjudul "Qasidah untuk Kekasih" , akan dibentang sendiri oleh penulisnya, Cik Siti Munirah Abdul Rashid.

Tajuk : Qasidah Untuk Kekasih
Pengarang : Siti Munirah A. Rashid
Penerbit : PTS Litera
ISBN : 978-967-5783-18-0
Muka Surat : 336 Halaman

Hidup manusia tidak boleh dipisahkan dengan cinta penciptaNya, Zainul Muttaqin mahu membalas cinta tulus itu. Untaian Qasidah basah di bibirnya, didendangkan saban detik dan waktu tanpa jemu. Idea Majlis Miftahul Asywaq mengapung di sana. Bersama sahabat baiknya, Amir Hamzah, mereka menelusuri jalan juang yang tidak mudah. Fitnah, sehingga konflik yang menimpa Habib Hasan dan Saif mengheret mereka untuk merungkai satu persatu masalah sehingga akhirnya, Majlis Miftahul Asywaq terlaksana walau tanpa Zainul Muttaqin hadir bersama.

Saturday, March 05, 2011

Qasidah Untuk kekasih di UPSI

Alhamdulillah. Slot saya ini berjalan dengan baik walaupun ada rasa tidak puas hati merajai nubari. Ketidakpuasan hati ini bukan padaa pihak pengajur tetapi terhadap diri saya sendiri. Alangkah tidak bersedianya saya.

Sejak bergelar penulis, saya beberapa kali telah dijemput untuk mengupas tentang novel-novel saya. Terasa besarnya nikmat kurniaan Allah. Walau masih terlalu baru dalam bidang ini, ada jua pihak yang digerakkan hatinya oleh Allah untuk menjemput saya memenuhi slot-slot yang mereka aturkan. Alhamdulillah.

Serasa, program diUPSI ini adalah program paling formal dan paling besar yang pernah saya hadiri.

Dan program ini membuatkan saya sedar bertapa perlunya saya memperbaiki pengucapan awam. Sebelum ini saya berpendapat saya tidak perlu lagi mengendahkan bidang pengucapan awam setelah memilih bidang penulisan sebagai medan dakwah baru saya. Namun perancangan Allah sebaliknya.

Semalam, ketika menghadiri Muktamar API kali pertama, saudara Nizam Mahshar ada menyebut, seharusnya seorang muslim itu meletakkan target pada setiap bulan apa yang ingin dicapainya.

Mungkin saya boleh buat target menghabiskan beberapa bacaan buku berkaitan pengucapan awam untuk bulan ini.

Mahu atau tidak mahu, kita adalah duta kepada agama kita. masyarakat menilai Islam dengan melihat kepada orang Islam. Justeru, saya merasakan amat perlu untuk kita kita menambah sebanyak mungkin kemahiran-kemahiran dalam diri agar Islam itu dilihat gah apabila manusia seluruhnya memandang kita.

Semoga hasrat murni kita ini akan diganjari oleh Allah taala, Insya-Allah..^_^

p/s : gambar2 selebihnya akan dipost setelah sahabat saya mengirim melalui emel..


Sunday, February 27, 2011

Inqilab Zindabad!


"bukannya pemuda itu yang menyatakan itu ayahku, tetapi (hakikat) pemuda itu yang berkata ini adalah AKU." -pepatah Arab-

Acapkali saya dengar ungkapan ini ketika menghadiri ceramah 'dulu-dulu.'

Pada mulanya, ungkapan ini tidaklah begitu istimewa di indera dengar saya.

Ketika menyelak lembaran buku KUASA KEPEMIMPINAN AL-FATEH, buah tangan saudara Muhammad Syaari Abdul Rahman, saya bertemu lagi dengan ungkapan ini. Dan saya mula merasakan pepatah ini bukan pepatah biasa-biasa.

Tidak dikatakan pemuda kalau dia hanya berbangga dengan apa yang telah dilakukan oleh ayahnya dengan berkata ayahku telah berbuat begini dan begitu tetapi pemuda itu adalah orang yang mencipta kejayaan dengan usaha dan titik peluh sendiri.. Lebih kurang itulahm aksud pepatah ini. Mungkin.

Permulaan tahun disambut masyarakat dunia dengan satu revolusi. Dengan satu kebangkitan. Rakyat yang tertekan akhirnya bangun menentang kezaliman yang melampau oleh sang pemerintah, Bermula dengan Tunisia, kemudian merebak ke bumi anbiya', Mesir. Kini, Libya pula kritkal.

Yang menjadi pencetus mahupun tulang belakang kepada kebangkitan ini adalah mereka yang kita panggil ANAK MUDA.

Epilog anak muda silam benar-benar menggamit nubari saya. Dunia yang dihuni ketika ini dari dahulu lagi menyaksikan gelombang pembaharuan dan kebangkitan diteraju oleh orang muda. Revolusi Iran pada tahun 1979,rata-ratanya digembleng oleh tenaga muda mereka ,Mahmet Al-Fatih menawan kota konstantinopel ketika usianya baru mencecah 24 tahun. Begitu juga Baghat Singh. Kalimah keramatnya Inqilab Zindabad (hidup selamanya revolusi) menggegarkan seluruh bumi India walaupun jasadnya kaku di tali gantung dan ketika itu usianya baru menjengah 23 tahun.

Bahkan, Mesir sendiri tidak sedikit menyimpan kebangkitan anak muda menentang kezaliman. Tokoh reformis Islam Hasan Al Bana menubuhkan gerakkan ikhwanul muslimin ketika umurnya baru menginjak 23 tahun.

Tidak lupa kepadasahabat-sahabat di Patani. Tahun 2007 menyaksikan satu demonstrasi besar-besaran dipimpin oleh anak muda yang masih di bangku universiti. Peristiwa hitam yang menimpa keluarga Nurhayati menjadi titik kebangkitan. Pada 31 Mei 2007, berduyun-duyun warga desa dari celah-celah pelosok wilayah bergolak berkenaan bergerak menuju ke Masjid Jamek Pattani. Tidak kira warga emas yang bertongkat dan berkerusi roda, kelompok mahasiswa . Mahupun bocah kecil yang masih belum pandai berjalan dan berbicara. 10 000 orang daripada seluruh pelosok tiga wilayah. Satu angka yang benar-benar tidak diduga oleh Aladi dan sahabat-sahabatnya. Melimpah Masjid Jamek Patani dengan mereka yang hadir.

Demikian, anak muda zaman berzaman terus menggegarkan dunia.

Satu muhasabah untuk kita yang juga bergelar anak muda. Apa revolusi yang telah kita buat paling tidak dalam kehidupan kita?

Thursday, February 17, 2011

Seputar Kepulangan

Bismillahirahmanirrahim...


Alhamdulillah.


Akhirnya, Hosni Mubarak mahu berundur. Revolusi rakyat Mesir selama dua minggu membuahkan hasil.


Tidak sangka sungguh revolusi berkenaan benar-benar dalam tempoh cuti winter kami. Hari pertama rusuhan bermula adalah hari pertama cuti winter kami. Dan hari Hosni Mubarak mengumumkan pengundurannya adalah hari terkahir cuti winter. Barangkali semua ini sudah dirancang rapi. Siapa tahu?


Kiblat Ilmu


"Apa yang kakak suka sangat dengan Mesir?" tanya ibu suatu malam. Ketika itu saya asyik ucapkan pada ibu saya mahu pulang ke Mesir sesegera mungkin.


"Kerana bumi mesir itu bumi ilmu, ibu. Mesir adalah kiblat ilmu," jawab saya.


Baru lima bulan menapak di bumi berkenaan saya sudah 'dihantar' pulang ke Malaysia.


Mungkin bagi sahabat-sahabat yang sudah bertahun-tahun tidak pulang. hal ini sesuatu yang amat menggembirakan mereka.


Hakikatnya, perkara itu juga turut saya rasai kerana pulang ke Malaysia bermaksud saya akan bertemu dengan kedua-dua ibu bapa yang amat saya cintai.


Cuma hati saya amat berat saat meninggalkan bumi anbiya berkenaan. Apatah lagi apabila mendengarkhabar-khabar angin yang tidak indah.


"Semua kena balik. Mesir dah nak perang ini! entah boleh entah tidak lagi kita datang belajar di sini!"


Kebangkitan dan Domino


Ramai yang melihat kebangkitan rakyat di Mesir ini sebagai satu permulaan untuk sebuah sejarah baru.


Saya juga berkongsi pendapat yang sama.


Bahkan, revolusi yang berlaku membuka hati saya untuk mendalami politik dunia terutamanya politik Asia Barat yang kian rancak bergolak.

Pendapat beberapa penganalisis membuatkan saya semakin tertarik untuk menggali dan meneliti sepak terajang politik Mesir.

Kuantan

Selesai urusan di putrajaya, saya memanjangkan langkah melawat sahabat-sahabat di Kuantan.

Sempat melihat kemeriahan PRK di Kuantan. Kredit untuk sahabat-sahabat yang masih sudi meyambut kehadiran saya walaupun sibuk dengan PRK dan peperiksaan pertengahan tahun.

Tidak sedikit juga dalam kalangan sahabat-sahabat yang bakal membina masjid. Barakallah di ucapkan. (Baitul Muslim antara isu yang menduduki ranking teratas dalam perbualan seharian warga Kuantan sekarang...=))

Kepulangan

Masih menunggu lampu hijau daripada pihak kerajaan sebelum menempah tiket dan pulang ke Mesir. Cumanya entah mengapa, mood untuk belajar sedikit terkuras. (rasanya bukan sedikit) Terasa banyak benar waktu yang telah dipersiakan. Mohon doa agar diri kembali bersemangat. Apatah lagi peperiksaan pertengahan tahun sudah sangat hampir. Ya Alla..semoga dikurniakan kekuatan..


Tuesday, February 15, 2011

Data jualan 15 judul terlaris novel cinta Islami PTS bagi tahun 2010

Bismillahirrahmanirrahim...

Data jualan 15 judul terlaris novel cinta Islami PTS bagi tahun 2010:
1. Nyanyi Sunyi (4,052 unit)
2. Kala Cinta Dan Wahyu Bersatu (3,288 unit)
3. Punya Cinta Ramadan (3,050 unit)
4. Bara Cinta Canberra (2,836 unit)
5. Wasilah Cinta Weera (2,779 unit)
6. Kasih Seharum Manisah (2,718 unit)
7. Ku Seru Nur Kasih (2,466 unit)
8. Tuhan Masih Mencintaiku (2,226 unit)
9. Salju Sakinah (2,104 unit)
10. Aku Bukan Malaikat (2,001 unit)
11. Biarawati Qaseh Puteri (1,830 unit)
12. Qasidah Untuk Kekasih (1,680 unit)
13. Warkah Cinta Berbau Syurga (1,561 unit)
14. Menunggu Cinta Tuhan (1,211 unit)
15. Doa Insan Berkasih (1,066 unit)