Wednesday, July 27, 2011

Tazkirah Senafas : Menjejak Tapak Kaki Para Anbiya'

Bismillahiwalhamdulillah...



Alhamdulillah, selamat tiba di tanah air tanggal 19 Julai tempoh hari.


Sebelum pulang tempoh hari Allah mengizinkan saya menziarahi makam-makam di sekitar Kaherah. Saat yang saya ternanti-nanti sekian lama.Alhamdulillah..

Makam pertama yang kami ziarah adalah makam Ibun Hajar Al-Asqalani.


"Maka para aulia ini adalah antara tempat yang makbul doa," jelasd Ustaz Syed Ramadhan yang menjadi musrif kami sepanjang lawatan tersebut.


"Antara sebabnya kawasan makam ini makbul doa adalah kerana di sini para malaikat beretandang dan beristighfar untuk mereka," sambung ustaz lagi.

Saya mengangguk-anggukkan kepala.

Kemudian kami meneruskan perjalanan ke makam Uqbah Ibnu Amir al-Juhani. di dalam kawasan makam beliau adaserpihan hajarul aswad yang dihadiahkan oleh Rasulullah SAW kepadanya.

kami langsung ke makam Rabiatul Adawiyah.


Seorang kanak-kanak kecil menyambut kedatangan kami.


"Kalian mahu masuk ke dalam makam ini?" soalnya saat melihat kami terjenguk-jenguk melalui jeriji tingkap. Makam itu berkunci.

Kami mengangguk-anggukkan kjepala hampir serentak.

"Sekejap," pesan kanak-kanak itu sebelum menghilangkan diri di celah-celah bangunan berbumbung rata.

Kami singgah solat zohor (jamak takdim ) di Masjid Uqbah ini.

Setelah itu, kami langsung ke makam Imam Syafie.

"Orang kata doa di makam Imam Syafie ini makbul," ujar seorang teman.

Saya tersenyum.

Bahkan, di setiap makam, saya tidak lupa menitip doa yang panjang-panjang.

"Sambil berjalan di bumi Mesir ini kita kena banyakkan doa. Sebab kita tak tahu, mungkin tanah tempat kita pijak ini pernah dipijak juga oleh nabi-nabi Allah. Nabi Musa...Nabi Yusuf," sempat Saidatul Husna, sahabat sekelas saya menitipkan nasihat dalam kekalutan kami sebagai ajk pelaksana program.

"Molek bila bercakap. ini Mesir!" kerap kalimah ini meluncur dari mulut beberapa sahabat lagi.






Subhanallah..kelebihan buat mereka yang diberi kesempatan oleh Allah merantau dan menuntut ilmu di bumi anbiya.






Ramai yang berdoa, tetapi tidak ramai yang yakin akan doanya.

Sungguh rugi kerana kita tidak mengambil dan memanfaatkan sebaik-baik senjata yang Allah kurniakan untuk orang mukmin.

Ia bertepatan dengan firman Allah maksudnya: "Minta doalah daripada-Ku, aku menerima doamu." (Surah al-Mukmin, ayat 60)

Doa bukan hanya ibadat, malah otak ibadah seperti yang diterangkan Rasulullah saw, maksudnya: "Doa itu adalah otaknya ibadat." - (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari)



Jika kita teliti sejarah para nabi dan rasul, doa sangat akrab dalam kehidupan harian mereka.



Justeru, ayuh kita jejaki tapak kaki para anbiya'. berdoa dan yakinlah akan doa kita!

2 comments:

nahwanz said...

"Orang kata doa di makam Imam Syafie ini makbul," ujar seorang teman.

siapa yang kata?

Naurah Musyahidah said...

Perkongsian yang bermanfaat. Alhamdulillah....sebenarnya saya dulu juga bercita2 utk menjejak kaki di situ tetapi kekangan kewangan saya terpaksa mengorbankan impian saya dan hanya menuntut di dalam negara.