Saturday, March 05, 2011

Qasidah Untuk kekasih di UPSI

Alhamdulillah. Slot saya ini berjalan dengan baik walaupun ada rasa tidak puas hati merajai nubari. Ketidakpuasan hati ini bukan padaa pihak pengajur tetapi terhadap diri saya sendiri. Alangkah tidak bersedianya saya.

Sejak bergelar penulis, saya beberapa kali telah dijemput untuk mengupas tentang novel-novel saya. Terasa besarnya nikmat kurniaan Allah. Walau masih terlalu baru dalam bidang ini, ada jua pihak yang digerakkan hatinya oleh Allah untuk menjemput saya memenuhi slot-slot yang mereka aturkan. Alhamdulillah.

Serasa, program diUPSI ini adalah program paling formal dan paling besar yang pernah saya hadiri.

Dan program ini membuatkan saya sedar bertapa perlunya saya memperbaiki pengucapan awam. Sebelum ini saya berpendapat saya tidak perlu lagi mengendahkan bidang pengucapan awam setelah memilih bidang penulisan sebagai medan dakwah baru saya. Namun perancangan Allah sebaliknya.

Semalam, ketika menghadiri Muktamar API kali pertama, saudara Nizam Mahshar ada menyebut, seharusnya seorang muslim itu meletakkan target pada setiap bulan apa yang ingin dicapainya.

Mungkin saya boleh buat target menghabiskan beberapa bacaan buku berkaitan pengucapan awam untuk bulan ini.

Mahu atau tidak mahu, kita adalah duta kepada agama kita. masyarakat menilai Islam dengan melihat kepada orang Islam. Justeru, saya merasakan amat perlu untuk kita kita menambah sebanyak mungkin kemahiran-kemahiran dalam diri agar Islam itu dilihat gah apabila manusia seluruhnya memandang kita.

Semoga hasrat murni kita ini akan diganjari oleh Allah taala, Insya-Allah..^_^

p/s : gambar2 selebihnya akan dipost setelah sahabat saya mengirim melalui emel..


No comments: