Wednesday, March 09, 2011

Resensi Novel Qasidah Untuk Kekasih

Bismillahirrahmanirrahim..

sumber :orensic-addin93.blogspot.com/2011/02/qasidah-untuk-kekasih.html

Hye..assalammualaikum..

qasidah untuk kekasih ni merupakan novel terbaru PTS litera..novel ni menarik dan sedap bagi sesiapa yang berminat dengan novel..Mesti ramai yang terpikirkan novel ini mengisahkan tentang percintaan kaum adam dan kaum hawa kan..sebenarnya bukan. Ianya mengisahkan tentang percintaan seorang umat terhadap Nabi junjungan kita iaitu Nabi Muhammad SAW..

sedikit sinopsis yang aku nak kongsikan tentang cerita ini...

Hidup manusia tidak boleh dipisahkan dengan cinta. kerana cinta dan sayang pada hambaNya, Allah sentiasa membuka pintu taubat kepada kita biar dosa itu sepenuh dunia. Kerana cinta pada umat, Nabi bermandi darah dan keringat, berpatah tulang dan gigi agar sinar Islam menerangi empat penjuru alam. Bahkan ketika dihujungnya, mulut dan hati baginda masih basah mengingati umat yang bakal ditinggalkan. Zainul Muttaqin mahu membalas cinta tulus itu. Untaian qasidah itu basah dibibirnya , didendangkan saban detik dan waktu tanpa jemu.
Bahkan dia mahu mengajak lebih banyak jiwa merajut rindu pada sang kekasih. Idea Miftahul Asywaq mengapung di sana. Bersama sahabat baiknya, Amir Hamzah, mereka menelusuri jalan juang yang tidak mudah. Fitnah, pertembungan program sehinggalah konflik yang menimpa Habib Hasan dan Saif mengheret mereka untuk merungkai satu-persatu masalah sehingga akhirnya, Miftahul Asywaq terlaksana walau tanpa Zainul Muttaqin hadir bersama…

Novel ni penuh dengan pengajaran dan peringatan..membacanya membuat kita berfikir..perlunya menjadi manusia yang berperanan dalam membawa kebaikan kepada masyarakat...novel ini juga membawa mesej yang jelas,iaitu setiap orang perlu diberi peluang untuk kembali ke pangkal jalan..

Jadi kepada sesiapa yg berminat membaca novel dan minat penceritaan sebegini..apa lagi..beli lah dikedai buku berhampiran..hnya RM 17.00 sahaja..
novel bermanfaat jangan dipersia-siakan...dari novel cinta yang tidak bawa apa-apa..baik beli novel sebegini..maklumat lanjut sila layari PTS.com .my

p/s ; saya sempurnakan sedikit ejaannya kerana penulis asal menggunakan singkatan kata ^_^

No comments: