Thursday, August 25, 2011

Nikah Sebelum Nikah

Bismillahiwalhamdulillah...


"Pernikahan ini bukan perkara kecil kerana menerusi pernikahan kamu akan melahirkan produk-produk Rasulullah untuk meneruskan perjuangan yang baginda tinggalkan kepada kita," ujar Kak Asti dalam satu diskusi ringkas kami tempoh hari.

Saya sedikit tersentak apabila Kak Asti menyebut tentang produk-produk Rasulullah SAW.

Menunjukkan bahawa perkahwinan adalah agenda besar dalam hidup seorang muslim. Terkadang rasa takut. Andai saya gagal memjalankan tanggungjawab sebagai pendidik kepada produk-produk Rasulullah SAW, apa yang akan saya jawab di hadapan Allah taala nanti? Mampukah saya mengangkat wajah saat bertemu dengan baginda kelak?

"Kena terus belajar dan belajar. Bertanya kepada mereka yang jauh lebih berpengalaman," nasihat Kak Asti.

"Wah, kak asti ini! macam orang yang sudah berpengalaman!" tegur saya.

"Kena nikah sebelum, nikah. Sebelum nikah inilah hendak menimba ilmu sebanyak-banyaknya tentang pernikahan. " lanjut Kak Asti sambil tersenyum simpul.

Ilmu memang penting dalam semua hal termasuk pernikahan. Jangan pernah berhenti menuntut ilmu...




1 comment:

YANEI KHAIRANI SYED AHMAD said...

thanks for sharing da info...

http://rendakaseh.blogspot.com/