Tuesday, March 24, 2009

Kuatnya Seorang Ibu

Pagi ahad lalu, saya bersama ibu pergi berjogging di Cheruk Tok Kun. Tinggi juga kami mendaki bukit tapi tidak sampai ke puncak. Lebih kurang sejam mendaki kami berhenti berehat dan kemudian turun semula. Kami langsung menjemput adik saya yang tuition dekat Bukit Mertajam. Saya rasa betul-betul letih. Pulang ke rumah terus masuk kebilik cadangnya hendak tidur. Sedang ibu memandu lagi untuk hantar adik bongsu saya pergi tuition pula. Belum pun sempat saya melelapkan mata, sepupu saya pula datang. Tak molek pula rasanya saya nak tidur sedang ada tetamu di rumah. ibu pula belum pulang. Saya turun buatkan air dan berbasi-basi dengan sepupu saya. Ibu pulang tidak lama kemudian. Terus ibu ke dapur untuk masak tengahari memandangkan jam sudah melebihi pukul 12 tengah hari. Mahu saja saya naik ke atas dan tidur, tetapi melihatkan ibu yang tidak henti-henti buat kerja saya jadi malu sendiri. Lalu saya ke dapur untuk tolong ibu apa yang patut. Sebaik sahaja siap masa dan kebetulan sepupu saya pun telah pulang kerana ada urusan, saya tidak tunggu lama, terus naik atas bersihkan diri dan bersolat. Saya nak berehat sangat. Tapi tidak ibu, siap masak ibu lipat kain pula dan bersiap untuk jemput adik bongsu saya pulang dari tuition. Balik dari situ, ibu hantar adik saya yang second last pulang ke asrama. Kemudian ibu hadiri jemputan kenduri dari seorang saudara. Saya lihat ibu langsung tidak berkesempatan untuk rehat. Ibu tak letih kah? Tanya saya sendirian. Sedangkan sibu mendaki bukit bersama-sama saya pagi tadi. Ibu yang memandu kereta. Begitulah kuatnya seorang ibu. Tanggungjawab yang terpikul di bahu membuatkan mereka terus kuat dalam lemah. Cuti kali ini saya akan manfaatkan betul-betul untuk membantu ibu dan ayah. Terima kash ibu atas jasamu yang tidak terbalas!

No comments: