Wednesday, September 22, 2010

Antara Dia dan Saya

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdullilah, kaki ini sudah menapak di bumi anbiya. Sekarang sedang berlegar -legar di bandar Nabi Yusuf dan Zulaikha dikatakan bertemu yakni bandar Zagazig. ( ada yang kata di Bilbis).

Sebelum bertolak, saya sempat berbual seketika dengan ustaz di Facebook.

"Anak saya juga belajar di Mesir. Ambil Usuluddin. Sudah setahun dia di sana. Dia pergi lewat sikit sebab dia kumpul duit dulu sebelum ke sana,"

"Tahun ini dia tak balik. Saya yang tak bagi balik. Jadi dia pergi bertalaqqi dan buat umrah. Sekarang dia masih di Madinah,"

"Anak saya ini memang sangat cintakan ilmu. merata dia pergi belajar. Di pernah belajar di Patani yakni di Jamiat Islamiah Syeikh Daud Al-Fathoni. Kemudian dia belajar Bahasa Arab dengan seorang Ustaz Shaari. Selepas itu dia ambil STAM. Dia dapat jaid jiddan,"

"Dalam tempoh belajar di Malaysia dulu, dia mengajar juga hujung minggu. Mengajar Bahasa Arab. Pendapatan dia itu, dia simpan sikit-sikit. dengan duit mengajar dan menjual kuih itulah dia pernah ke Mesir. Alhamdulillah, rezeki dia murah. Ada orang yang bermurah hati juga memberi dia sumbangan zakat,"

"Saya tak keluar satu sen pun untuk hantar belajar di Mesir. Dia lahir tahun 1984."

"Di Mesir dia jual nasi lemak untuk sara hidup di sana. Pendapatannya pun alhamdulillah,"

Ya Allah, saya benar-benar kagum. Dalam pada masa yang sama saya malu. Teringat Kang Azam dalam cerita Ketika Cinta Bertasbih.

Anak ustaz ini benar-benar berdikari.

Jauh bezanya dia dengan saya.

Saya datang ke Mesir dengan keringat dan air mata ibubapa. Sedihnya. Kasihan ibu dan ayah.

Perbualan ringkas itu memang benar-benar mengesan di hati. Tiada alasan untuk tidak bersungguh-sungguh belajar. Tidak sabar menunggu kuliah bermula.

Justeru, ruang dan peluang menuntun ilmu di bumi anbiya ini akan saya manfaatkan sebaiknya. Insya-Allah...

1 comment:

pheeza said...

menitis air mata saya kalo masuk bab2 airmata ibu bapa ni
muneera,teruskan perjuangan utk bangsa agama n negara,bile dah bekeluarga jgn terus dilupakan anak2 bangsa di negara yg masih leka

all d best,insyaAllah