Sunday, February 27, 2011

Inqilab Zindabad!


"bukannya pemuda itu yang menyatakan itu ayahku, tetapi (hakikat) pemuda itu yang berkata ini adalah AKU." -pepatah Arab-

Acapkali saya dengar ungkapan ini ketika menghadiri ceramah 'dulu-dulu.'

Pada mulanya, ungkapan ini tidaklah begitu istimewa di indera dengar saya.

Ketika menyelak lembaran buku KUASA KEPEMIMPINAN AL-FATEH, buah tangan saudara Muhammad Syaari Abdul Rahman, saya bertemu lagi dengan ungkapan ini. Dan saya mula merasakan pepatah ini bukan pepatah biasa-biasa.

Tidak dikatakan pemuda kalau dia hanya berbangga dengan apa yang telah dilakukan oleh ayahnya dengan berkata ayahku telah berbuat begini dan begitu tetapi pemuda itu adalah orang yang mencipta kejayaan dengan usaha dan titik peluh sendiri.. Lebih kurang itulahm aksud pepatah ini. Mungkin.

Permulaan tahun disambut masyarakat dunia dengan satu revolusi. Dengan satu kebangkitan. Rakyat yang tertekan akhirnya bangun menentang kezaliman yang melampau oleh sang pemerintah, Bermula dengan Tunisia, kemudian merebak ke bumi anbiya', Mesir. Kini, Libya pula kritkal.

Yang menjadi pencetus mahupun tulang belakang kepada kebangkitan ini adalah mereka yang kita panggil ANAK MUDA.

Epilog anak muda silam benar-benar menggamit nubari saya. Dunia yang dihuni ketika ini dari dahulu lagi menyaksikan gelombang pembaharuan dan kebangkitan diteraju oleh orang muda. Revolusi Iran pada tahun 1979,rata-ratanya digembleng oleh tenaga muda mereka ,Mahmet Al-Fatih menawan kota konstantinopel ketika usianya baru mencecah 24 tahun. Begitu juga Baghat Singh. Kalimah keramatnya Inqilab Zindabad (hidup selamanya revolusi) menggegarkan seluruh bumi India walaupun jasadnya kaku di tali gantung dan ketika itu usianya baru menjengah 23 tahun.

Bahkan, Mesir sendiri tidak sedikit menyimpan kebangkitan anak muda menentang kezaliman. Tokoh reformis Islam Hasan Al Bana menubuhkan gerakkan ikhwanul muslimin ketika umurnya baru menginjak 23 tahun.

Tidak lupa kepadasahabat-sahabat di Patani. Tahun 2007 menyaksikan satu demonstrasi besar-besaran dipimpin oleh anak muda yang masih di bangku universiti. Peristiwa hitam yang menimpa keluarga Nurhayati menjadi titik kebangkitan. Pada 31 Mei 2007, berduyun-duyun warga desa dari celah-celah pelosok wilayah bergolak berkenaan bergerak menuju ke Masjid Jamek Pattani. Tidak kira warga emas yang bertongkat dan berkerusi roda, kelompok mahasiswa . Mahupun bocah kecil yang masih belum pandai berjalan dan berbicara. 10 000 orang daripada seluruh pelosok tiga wilayah. Satu angka yang benar-benar tidak diduga oleh Aladi dan sahabat-sahabatnya. Melimpah Masjid Jamek Patani dengan mereka yang hadir.

Demikian, anak muda zaman berzaman terus menggegarkan dunia.

Satu muhasabah untuk kita yang juga bergelar anak muda. Apa revolusi yang telah kita buat paling tidak dalam kehidupan kita?