Tuesday, October 28, 2008

Nasionalisme, Negara Bangsa dan kejatuhan khilafah

Cuti semester memang saya nanti-nantikan. Hanya pada waktu cuti-cuti begini sahaja saya punya peluang untuk membaca beberapa buku dan novel yang saya beli dan pinjam dari sahabat-sahabat. (huh macam sibuk sangat). Salah satunya, sebuah buku karya saudara Faisal Tehrani yakni Surat-Surat Perempuan Johor.

Dalam novel ini saya ketemu idea semangat kebangsaan ( nasionalisme) dan negara bangsa. Lebih menarik lagi semangat kebangsaan ini ada hubungkaitnya dengan kejatuhan khilafah Islamiyyah. Inilah sebab utama saya gemar mengulit karya-karya saudara Faisal. Saya peroleh satu perkara baru dari setiap satu karyanya yang saya baca.

Negara (Bahasa Inggeris dan Bahasa Perancis: Nation) adalah salah satu daripada doktrin yang paling berpengaruh dalam sejarah. Ia berdasarkan kepada konsep bahawa semua manusia dibahagikan dalam kumpulan-kumpulan berasingan. Ia adalah dotrin etika dan falsafah dalam sendirinya, dan adalah titik permulaan ideologi nasionalisme. Para rakyat (nationals) adalah ahli "negara" (nation) dan dibezakan dengan satu identiti dan moyang, ibubapa atau warisan yang sama. Identiti nasional adalah merujuk kepada sifat-sifat berlainan satu kumpulan (dari segi paras rupa dll.) dan rasa seseorang individu sebagai ahli kumpulan berkenaan. Kriteria-kriteria yang digunakan adalah banyak sekali, dengan pengaplikasiannya juga berbeza. Perbezaan kecil dalam sebutan satu dialek pun cukup untuk membezakan dan menkatagorikan seseorang sebagai satu ahli negara lain. Pada sebelah satu lagi pula, dua orang mungkin mempunyai berbezaan personaliti, agama, lokasi geografi, masa dan juga bahasa pertuturan, tetapi masih dilihat orang lain serta melihat diri-sendiri mereka sebagai satu ahli negara yang sama. Ahli negara dikatakan mempunyai ciri-ciri dan norma-norma sendiri tertentu, dan tanggungjawab istimewa kepada orang sesama negara. (wikipedia bahasa melayu, ensiklopedia bebas)

Semenjak abad ke-19, ia dianggap telah menjadi sesuatu norma untuk satu negara bangsa mempunyai negara politik berdaulat iaitu negara bangsa. Norma ini menekankan dirinya melalui ideologi nasionalisme, yang mendakwa bahawa setiap bangsa harus mempunyai negara politiknya yang sendiri. Sebelum abad ke-19, adalah susah untuk mencari contoh yang merujuk kepada konsep moden negara bangsa. Para sejarahwan seperti Benedict Anderson atau Eric Hobsbawn telah menunjukkan bahawa dalam fakta, nasionalisme diwujudkan oleh negara bangsa, dan bukan sebaliknya. . (wikipedia bahasa melayu, ensiklopedia bebas)

Tuntasnya, Negara bangsa ialah pembentukan negara berasakan bangsa manakala semangat nasionalisme ialah kesedaran dalam kalangan manusia sebangsa yang mempunyai bahasa dan kebudayaan yang sama.

Andai kesatuan atas nama bangsa ini dibolehkan sudah tentu Rasulullah SAW dulu yang akan mempelopornya. Disebut dalam Sirah (sejarah )bahawa Abu Jahal telahmenawarkan satu pelan kerjasama atau perjanjian yakni baginda Rasulullah SAW tidak akan mengganggu adat ritual orang Arab Jahiliah yang mereka warisi dari nenek moyang mereka. Begitu juga sebaliknya, orang Islam yang mahu beribadat tidak akan dihalang. Namun, Rasulullah memilih untuk berhijrah dan mengenepikan kesatuan atas nama bangsa atau perpaduan atas nama nenek moyang.

Dalam usaha pembentukan Negara Madinah, awal-awal lagi Rasulullah SAW telah mempersaudarakan antara kaum Muhajirin dan Ansar. Sebelum itu, suku Aus dan Khazraj di Madinah yang berseteru, Rasulullah SAW damaikan. Mereka semua disatukan atas satu akidah yang sama.

Tiada bangsa yang lebih mulia di atas bangsa yang lain disisi Allah Taala melainkan ketaqwaan. Bukankah ini yang Allah Taala tegaskan dalam firman dalam Surah Hujurat ayat 13?
“Wahai manusia! Sesungguhnya kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, kemudian kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenali. Sesungguhnya, yang paling mulia di antara kamu disisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa. Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti.”

Umat Islam beruntung kerana kita punya tali pengikat yang menyatukan kita yakni kalimah syahadah yang kita lafazkan. Selagi umat Islam berpegang utuh pada tali yang satu ini, maka selama itu tiada musuh yang mampu merobohkan benteng kukuh perperpaduan ummah.
Menyoroti sejarah kejatuhan khilafah Islam atau lebih tepat lagi keruntuhan kerajaan Uthmaniyyah pada mac 1924 , hati saya dihambat rasa duka. Antara lain punca keruntuhan empayar agung itu tidak lain kerana semangat kebangsaan yang diperjuangkan kononnya.

“kanda, sungguh dinda berasa cemas dengan bermacam-macam kisah dan khabar mengenai Johor, apatah lagi Turki sekarang dilanda gerakan untuk menggulingkan Uthmaniyyah sama sekali. Baginda Sultan Abdul Hamid sudah ditahan di Istana Beylerbeyi. Inti gerakan melawan kerajaan Uthmaniyyah itu ialah penceraian akan bidang agama dengan bidang hidup sehari-hari serta pemupukan semangat kebangsaan, Arab dengan Arab, Turki dengan Turki dan Busna dengan Busna. Maka orang Kurd yang tiada negeri akan nanar meminta-minta dan menjadi penyakit pula di hari muka. “ petikan ini saya ambil dari novel Surat-Surat Perempuan Johor.

Kita mesti hapuskan apa-apa sahaja yang boleh membawa kepada penyatuan di kalangan umat Islam. Memandangkan kita telah berjaya menghancurkan Khilafah, jadi kita mesti pastikan yang umat Islam tidak akan bersatu kembali, samada secara intelektual atau kebudayaan… Faktanya sekarang adalah bahawa Turki telah mati dan ia tidak akan bangkit lagi, kerana kita telah menghancurkan kekuatan ruhnya (yakni) Khilafah dan Islam - [Lord Curzon, Menteri Luar British, di hadapan House of Commons setelah Perjanjian Lausanne pada 24 Julai 1924].

Kesatuan umat Islam telah berkecai dan persaudaraan mereka telah hancur. Segala ini berlaku setelah jatuhnya Khilafah Uthmaniyyah di mana umat Islam mula disogok dengan kemerdekaan oleh pihak kuffar Barat untuk menubuhkan negara bangsa. Bermula dari saat itu, masing-masing mula berjuang untuk bangsa dan berebut-rebut bersengketa sesama sendiri untuk berkuasa dan mengekalkan kekuasaan, tanpa menghiraukan lagi apa yang terjadi kepada saudara mereka di negara lain. Yang penting, perlu bersyukur dengan keamanan dan kesejahteraan yang dinikmati di negara sendiri. Bangsa lain, negara lain... itu masalah mereka, tidak ada kena mengena dengan kita. Itu masalah dalaman negara mereka dan kita tidak boleh dan tidak perlu campurtangan. Kita berkecuali. Inilah antara kata-kata yang lahir dari sebahagian umat Islam, khususnya pemimpin mereka!

Impaknya, umat Islam kini ditindas sana sini. Ditindas tanpa pembelaan yang sewajarnya. Umat Islam lemah tanpa kesatuan malah lebih malang lagi bermusuh sesama sendiri. Justeru, tidak dapat tidak kita perlu kembali mendirikan khilafah Islam. Hanya itu jalan untuk umat Islam kembali bersatu. Hanya itu laluan terbaik untuk membela umat Islam yang ditindas.

2 comments:

my said...

salam.nanti nak pinjam buku tu..

qamar_muneera said...

buku tu Wan Salihah punya. sebenarnya buku tu lebih banyak menghuraikan proses pemodenan Johor oleh Almarhum Sultan Abu Bakar dan Sultan Ibrahim, hubungan erat Johor dan Turki serta cita-cita mengenepikan sekularisasi sebagai tenaga memulihkan kegemilangan sejarah demi mencapai kemurnian akidah.Secara tidak langsung diselitkan tentang kejatuhan khilafah dan semangat kebangsaan ini. tapi tak rugi baca insyaallah..nanti minta dengan wan ye..