Friday, April 30, 2010

Elemen Triler Dalam Perindu Pelangi

Bismillahirrahmanirrahim....

Tirai April 2010 saya tutup dengan beberapa komen yang sempat saya kutip dan saya terima daripada sahabat-sahabat serta pembaca...

Jalan cerita yang sukar dijangka (unpredictable) adalah antara unsur yang menjadikan sesebuah novel itu sedap dibaca. Pembaca sentiasa tertanya-tanya: apa yang akan berlaku seterusnya?

Kesan ini akan dirasai oleh mereka yang membaca novel Perindu Pelangi.


Seawal bab pertama lagi, penulisnya Siti Munirah A. Rashid sudah merangsang rasa ingin tahu pembaca. Pembaca tertanya-tanya, siapa Isador, watak misteri yang muncul di sebuah daerah yang sangat asing baginya? Siapa pula Akil, nama Melayu yang disebut-sebut di tengah-tengah keluarga Cina? Wujudnya bayangan konflik melibatkan dua watak ini dan pengenalan beberapa watak lain – Pak Cik Ming, Mak Cik Fan dan Xiao Er serta episod imbas kembali sewaktu zaman kanak-kanak Akil – merupakan pakej yang baik dalam memancing minat dan menimbulkan rasa ingin tahu pembaca pada bab pertama itu.

Dan ternyata, apabila menyelak halaman-halaman seterusnya, pembaca tidak merasai momentum yang ditimbulkan oleh bab pertama itu mengendur. Momentum itu bersambung dari bab ke bab. Ibarat bola yang melantun tanpa henti, ia mencipta rasa ingin tahu yang berterusan, hinggalah ke noktah akhir apabila ia disudahi dengan penutup yang indah.


Rakan editor Puan Suraiya Pauzi, penggemar novel-novel John Grisham, meletakkan novel ini di kedudukan nombor satu di hatinya dalam senarai novel-novel Islami Galeri Ilmu setakat ini. Beliau melihat sebahagian kekuatan novel-novel John Grisham ada pada Perindu Pelangi. Saya mengenali Puan Suraiya sebagai seorang pembaca novel yang sangat kritis. Bukan mudah untuk mendengar beliau memuji novel Melayu.


Melalui Perindu Pelangi, Siti Munirah berjaya menyuntik sedikit elemen triler dengan begitu baik. Beliau juga begitu kenal kepada watak-watak ciptaannya. Watak-watak itu hidup dan mempunyai akhiran cerita masing-masing. Setiap watak itu juga membantu menggerakkan cerita.


Watak seorang angkasawan yang mencari kebenaran dinukilkan dengan begitu mengesankan dan disokong oleh penyelidikan. Watak pemuda Melayu yang hidup di tengah-tengah masyarakat Cina di Guangzhou, memberi impak yang kuat kepada struktur cerita. Watak gadis bernama Xiao Wei yang agak serius tetapi menyimpan perasaan kepada Akil, menimbulkan kesan tersendiri di hati pembaca, begitu juga dengan watak Xiao Er, gadis yang keanak-anakan dan manja.


Sebagai sebuah novel Islami, Perindu Pelangi sarat dengan nilai didikan yang dijalin secara bersahaja. Nilai tauhid, nilai akhlak dan nilai adab disulam melalui perkembangan watak dan pergerakan cerita yang lancar serta dialog-dialog yang segar. Demikian juga nilai syariat yang digambarkan melalui aspek pergaulan dan cara berpakaian watak-watak yang tidak terasa terlalu mengajar. Kisah dan konflik cinta dipaparkan dalam ‘dos’ yang sederhana, namun diselitkan nilai Islam yang indah.


Baru-baru ini seorang kenalan, Puan Siti Malini binti Mat, yang juga seorang penggemar novel, meminta saya mencadangkan sebuah novel Islami yang baik untuk dibaca, lalu saya menyuakan novel Perindu Pelangi kepadanya. Setelah membacanya, beliau menghantar e-mel ini kepada saya:


“Saya ingin mengucapkan terima kasih kerana mencadangkan supaya saya membeli novel Perindu Pelangi. Buku itu memang sangat baik! Ceritanya sangat menarik, bahasanya indah, dan Siti Munirah bijak menggunakan latar (China) dan ilmu tambah (masakan, astronomi) untuk menjadikan karyanya lebih menarik. Pada pendapat saya, Siti Munirah berpotensi besar. Jikalau saya dapat menulis sebaik dia, saya akan berasa sangat gembira.”

Zakaria Sungib, editor kanan Galeri Ilmu Sdn Bhd

6 comments:

DaruL said...

alhamdulillah.

saya yang terharu akak.

bintang bersinar yang baru muncul.

ada lagi komen yng akak x letak.. komen dr fatimah..

"saya baca sehari je buku kak munirah. best gilerrr. sangattt best."

kak, sy x baca lagi. tempohari, kak min balik awal bak kata fatimah, x sempat nak amik/ beli dr dia (kalau ada lebih). tp buku tu buku yg pertama sy akan beli lepas ni after pergi kedai buku.

alhamduliLlah... saya teringat kenangan kita bulan 4 tahun lepas... ya Allah...

smga Allah mudahkan urusan kita semua akak.

Murtadha Bin Rafaai said...

Hari tu , terbaca sikit dalam novel ni ,memamng sangat menarik intronya ..tahniah Munirah , moga menjadi penulis thriller yang hebat dan islami suatu hari nanti...Ameen ..:)

DaruL said...

* silap, bukan 4 thn, 4 bulan yg lepas..

alhamdulillah dah bace kak.

1. saya notice beberapa kesalahan ejaan, kat page around 150, ejaan "beberapa" kot.

2. jalan cerita n plot yang menarik. unsur saspens berjaya melesetkan sangkaan saya. sy ingt cite ni klimaks dia pasal isador, rupanya pasal akil

3. selingan kisah islam dan sirah sgt best. menjadikan crite akak lain dr yg lain :)

mabruk akak!

akmal abdullah said...

assalammualaikum ukhti..

pencarian selama ini akhirnya membuahkan hasil,di facebook bertemu jua dgn munirah..seorang sahabat baik saya ketika di SKBT..masih ingatkah awk pd sy?

tertanya2 khabarnya tokoh pelajar skbt 2000 ni:) last contact after spm xsilap..tahniah sahabat..bakat penulisan dr sekolah rendah telah menjadikan awk seorg penulis yg berjaya sekarang..mentikk air mata sy ni awk..moga awk trus thabat di jln ini..dan munirah yg sy knal tetap munirah yg sama:)

may allah bless u owes my dear fren..

wif luv,
siti npr akmal bt abdullah

Hajra Tudung Shoppe said...

Slaam adik munirah. Kenal tak kak Siti. Semlm ayah kak Siti bgtau mnuriha tulis novel. terus cari kat internet, then jumpa blog ni. Tahniah munirah.. im proud of u..

Hajra Tudung Shoppe said...

apa tajuk penuah novel? nanti kak siti nak pi cari