Tuesday, June 22, 2010

Ulasan Novel Perindu Pelangi

Bismillahirrahmanirrahim...


Jalan –jalan saya di laman sesawang menemukan saya dengan satu komen daripada pembaca PERINDU PELANGI. Sekadar mahu berkongsi dengan pengunjung blog. Semoga bermanfaat.

Beberapa Sabtu yang lalu, saya mengikuti Bengkel Penulisan Novel Islami. Wah wah, mahu jadi novelis ya? Ah tidak. Buat masa ini, menulis novel tiada dalam perancangan. Otak saya tak sekreatif itu untuk memikirkan jalan cerita, plot, sub plot, hero, heroin, watak sampingan, konflik, penyelesaian bagi konflik dan macam-macam lagilah. Bikin pusing kepala aku aja, neng!
Saya pergi sekadar ingin belajar cara menulis secara formal. Disamping itu, dapat berkenalan dengan kawan baru. [Salah seorangnya, kakak seorang pengurus besar di syarikat saya!]
Ketika itulah saya mula tertarik dengan Perindu Pelangi.
Menurut Pak Ya iaitu fasilitator bengkel, cerita berlatarbelakang negara Cina tapi penulisnya tak pernah pun jejak kaki ke China. Haa menarik bukan?
Balik dari bengkel, mulalah bersemangat untuk membaca lebih banyak buku dan novel yang bagus-bagus sebagai kajian. Tapi buntu, buku apa yang bagus dibaca?
Jadi saya pun tanyalah pakarnya, iaitu Puan Mynie kita :-)
Rupa-rupanya Mynie juga menyarankan Perindu Pelangi.
Nampaknya, ada jodoh jadi saya pun membelinya.
Sampai rumah, cik abang mulalah tarik muncung panjang. "Tengok tu, Mama dah kena dadah!" katanya kepada Ameer dan Fatimah sambil mendukung Maryam.
Hehehehe.Oh saya suka, suka, sukaaaaa sangat. Bak kata orang-orang muda zaman sekarang ini, memang feel habis! Atau pun, terbaeekk!
Ketika membaca, terasa macam diri berada di Cina.
Paling saya suka, watak hero watak yang menonjol tetapi tidaklah digambarkan terlampau sempurna sampai kita tertanya, eh ada lelaki sesempurna ini dalam kehidupan sebenar? Bagi saya, watak terlalu hebat tidak lojik.
Seperti soalan saya kepada Pak Ya,"Realitinya, manusia sempurna itu tiada bukan?"
Cuma, rasanya ada fakta-fakta Islami di dalam novel ini yang perlu dipastikan kebenaran.
Terkadang ada bahagian yang buat kita keliru, "Eh, betulkah?" Bagi peminat novel, bacalah novel ini. Ralit nanti. Bagai hisap dadah. Eh macam tau pula hisap dadah itu bagaimana hehehe
Nota kaki: Jauhi diri dari dadah merbahaya.
sumber : www.feedage.com/feeds/8976259/tinidewi-the-chaotic-mother - Cached

No comments: