Sunday, June 27, 2010

Travelog Qamar Ke Selatan Thai : Hari Ketiga, 27 Jun 2010

Bismillahirrahmanirrahim...



Pagi sebelum bertolak ke rumah arwah baba Abdul Rahman di Kepala Batas, Bendangsetar, Wilayah Yala,kami sempat menjenguk pasar pagi di hadapan Masjid Yala.

Perjalanan ke rumah baba Abdul Rahman juga sekali lagi dengan kereta podi milik Abe Mat.

Bangunan sekolah yang agak daif menyapa mata kami saat kami tiba di perkarangan Madrasah Al-Falah Al-Islamiah. Di dalam kawasan sekolah ini jugalah terletaknya rumah mullah baba Abdul Rahman.

Bertemu dengan janda beranak tujuh yang ditinggalkan oleh baba Abdul Rahman sekali lagi menyentuh hati nurani saya. Terfikir-fikir, mengapa Allah memilih saya dan empat sahabat lain yang semuanya muslimat untuk menyelami situasi itu?


Puan Noraini serta anak bongsu mulah baba Abdul Rahman, Nur Haliza


Pasti kebetulan ini juga adalah salah satu perencanaan takdir Ilahi. Tiada walau sehelai daunpun yang jatuh ke bumi tanpa Allah mengetahuinya. Inikan pula takdir sebesar itu.

Mendengar ulasan-ulasan beberapa pihak berkenaan peribadi mulah bab Abdul Rahman membuatkan saya rasa tidak puas dengan masa yang telah diluangkan di sana. Walaupun, saya perlu akur terhadap masa yang sangat mencemburui kami.

Dengan kadar segera mungkin kami menjamah hidangan makanan tengahari yang maha sedap disediakan oleh pihak madrasah.

Kami langsung ke Nahdatul Tarbiyyah Ad- Diniah al- Islamiah, bendangsetar, Wilayah Yala.
Bangunan madrasah ini sedikit mewah berbanding madrasah sebelumnya. Tidak jauh daripada kawasan Nahdatul Tarbiyyah Islamiah ini juga jasad mulah baba Abdul Rahman dikuburkan.


di Nahdatul Tarbiyyah ad-Diniah al-Diniyyah, Bendangsetar Yala

Selepas sesi taaruf bersama dengan mudir sekolah, kami langung pulang ke pejabat HAP kerana empat sahabat yang akan langsung pulang ke Malaysia.

Usai solat Asar, kereta podi sekali lagi dikerah untuk mengangkut sahabat-sahabat pulang ke Malaysia. Saya turut tidak ketinggalan untuk menghantar sahabat-sahabat ke sempadan yakni di Dannok.

Oleh sebab hari sudah gelap ketika kami sampai di sempadan, Ustaz Kamaruddin menyarankan empat sahabat tadi untuk bermalam sahaja di Dannok dan pulang esok hari.

Sementara saya dan sahabat-sahabat daripada Selatan Thai lain langsung ke Hat Yai untuk menjemput Ismael Teh yang baru usai daripada program dialog.

Kemudian kami langsung makan di Kedai Warisan, sebuah kedai yang diusahakan oleh para pelajar. Akhirnya saya sampai ke tempat di mana enam orang pelajar serta seorang tukang masak di tahan beberapa bulan lalu yang akhirnya membawa kepada demonstrasi kecil di Yala.

Melihat kepada majunya kedai makanan tersebut, saya langsung teringat kepada mahasiswa di Malaysia. Antara sebab kedai Warisan diusahakan adalah untuk membantu memberi dana kepada badan-badan NGO yang membela nasib rakyat di tiga Selatan Thai. Begitu kuat sekali jaringan yang wujud antara mereka. Barangkali ini impak daripada konflik yang mereka hadapi. Terfikir-fikir, mungkin mahasiswa kita di Malaysia menanti adanya konflik yang besar berlaku baru mereka akan sedar dari buaian hedonisme dan ketidakpedulisme?

Lewat malam baru kami tiba di pejabat HAP. Saya mula batuk-batuk dan tidak sedap badan. Pada mulanya saya fikir saya akan demam. Rupa-rupanya bukan saya yang dipilih Allah untuk sakit tetapi rupa-rupanya orang lain. Rasa bersalah menyelubungi diri. Hmm…

No comments: