Saturday, September 18, 2010

Persiapan Menjadi Ibu

Bismillahirrahmanirrahim..


Mak Long saya lahirkan anak lagi.


"Ini yang terakhir," katanya. Cukup anaknya lima orang. Saya sukakan budak-budak. Tapi saya jarang main dengan budak-budak macam mana saya main dengan anak-anak Mak Long. Kalau dengan budak-budak lain saya agak kaku. Tak begitu pandai mengacah. Biasanya, busak yang senyap saya dukung akan menangis. Sebab saya tak main-main atau acah dia..hihi. Tapi dengan anak-anak mak long lain.


Hmm..perasaan itu tiba-tiba menyelinap. Saya mahu menjadi ibu. Segera menjadi ibu dan punya anak sendiri..=)


Sebenarnya apabila fikir soal kahwin saya sedikit takut. Takut dimadukan.hihi. Entah mengapa setiap kali fikir tentang kahwin perasaan itu mesti datang membuatkan saya takut nak kahwin. Bila tengok baby dan anak-anak kecil, baru reda sikit perasaan itu.Hihi. kelakar betul.


Sebelum raya tempoh hari, anak abang Amir dan Kak Teh jatuh dari babbywalker. Kesian kat Hakim. Terpaksa mereka beraya di Hospital Manjung.


"Tak apa. Walaupun luka sikit-sikit masih hensem lagi..," kata Kak Fatin.


Rupa-rupanya, dalam kalangan kami ada saja yang tahu yang babywalker ini tak baik untuk kanak-kanak.


"memang tak digalakkan pun guna babywalker. di Kanada dah diharamkan. antara sebabnya membantut perkembangan minda dan kekuatan otot bayi. bayi patut belajar bertatih dengan sendiri," komen seorang teman di Facebook.


"..baby walker nie sbnarnya dari segi physiotraphy dlm kanak2 mmg xbgus..sbb kanak2 tu sbnarnya belum capai tahap utk berjln tp di beri babywalker...kesan jangka panjang,selalunya kanak2 yg diberi babywalker sblum sampai waktunya tidak boleh berlari pantas apabila dewasa..ini fakta tau..bkn auta...:)" komen seorang teman lagi.


Hmm..


"Awat hampa tak bagitau kat abang amir dan kak teh masa tengok budak tu seronok main babywalker ke san ke sini?" kata hati saya. hihi. Mungkin ada hikmahnya.


Teringat pesanan seorang senior saya.


"Orang-orang macam kita ini kadang kala tumpu perhatian pada perkembangan rohani anak-anak saja. Misalnya ambil tahu tentang doa-doa dan amalan semasa mengandung. Tapi jarang -jarang ambil tahu bagaimana hendak membantu perkembangan mental dan fizikal anak-anak. Kat tempat akak kerja ramai yang tak tahu macam mana hendak pastikan susu badan sentiasa kekal ada. Terutamanya ustazah-ustazahlah. Mungkin bagi sesetengah kita benda ini tak penting. Sebenarnya ada caranya," ujarnya.


Saya mengangguk-anggukkan kepala. Untung juga berkawan dengan orang yang sudah berkeluarga dan mempunyai anak-anak ini. Boleh belajar serba sedikit..=)


"Kak Munirah nak buat apa dengan maklumat itu?" soal seorang junior ketika saya tanya di mana dia dapatkan fakta-fakta tentang babywalker itu.


"Nak ambil tahulah," jawab saya.


"Belajar sebelum ada anak lagi. lagi baik sebelum kahwin. Kalau masa mengandung baru nak baca dan belajar itu dan ini, nanti kalut. Di tambah dengan tekanan kerja/belajar lagi. Tekanan alah itu dan ini. Ramai ibu-ibu menghadapi masalah tentang susu badan yang tidak mahu keluar semasa fatrah menyusu," lanjut senior saya lagi.


Jadi, jom lengkapkan persediaan sebelum menjadi ibu..=)


p/s: sedang mengulit buku CATATAN HATI BUNDA oleh Asma Nadia. Bertambah-tambah rasa mahu menjadi ibu.

2 comments:

Anonymous said...

Saya doakan yg terbaik untuk kamu :)

zAr said...

fakta:
biologi wanita sekitar umur 18-26 memang akan dirangsang untuk mempunyai naluri ingin berkahwin.. mempunyai anak..menjadi ibu dan lain2.. bila lepas 26 ada Dr psikologi mengatakan wanita akan pasrah, sama ada berkahwin atau tak.. tak fikir..jadi sementara dalam range, baik cepat2.. :)