Sunday, October 04, 2009

Al-kisah Si Tukang Rumah

Bismillahirrahmanirrahim...



Cerita ini telah lama saya baca. Mungkin sudah bertahun-tahun. Entah ke mana hilang buku itupun saya tak tahu. Namun,kisah ini masih melekat elok dalam indera fikir saya. Kalau tidak silap saya kisah ini ada dijadikan iklan dalam televisyen cuma dengan sedikit pengubahsuaian jalan cerita. Pengajaran cerita tetap sama.




Al-kisah...


Seorang lelaki lewat tujuh puluhan berkira-kira untuk berhenti dari kerjanya yakni sebagai tukang rumah. Jadi suatu pagi dia datang bertemu majikannya.




"Encik, saya telah tua. Anak-anak semua sudah besar dan sudah berkerjaya. Saya rasa sudah tiba masa untuk saya bersara,' ujar Si Tukang Rumah. Majikannya mengangguk-anggukkan kepala sambil mrngurut janggut pandaknya.



"Baiklah. Kalau begitu kehendak Pak Cik, saya turut saja tetapi saya ada satu syarat," jawab Majikan Tukang Rumah itu.



'Eh hendak berhenti kerja pun ada syarat?' bisik hati Si Tukang Kayu.



"Apa syaratnya, Encik?" tanya Si Tukang Rumah.



"Mudah saja. Pak Cik perlu buat sebuah rumah lagi sebelum bersara." Pantas Si Majikan menyatakan syaratnya. Si Tukang Rumah menggaru-garu kepala yang tidak gatal.



"Baiklah, Encik," Si Tukang Rumah menyatakan persetujuannya.



Maka, pulanglah Si Tukang Rumah dan dia memulakan kerja pertukangan. Biasanya, dia mengambil masa selama enam bulan untuk menukangi sebuah rumah.



"Ah, aku sudah hendak bersara! Aku buat ala kadar sudahlah!" Si Tukang Rumah berbicara seorang diri. Dia hanya mengambil masa selama tiga bulan sahaja untuk menyiapkan rumah seperti yang diminta oleh majikannya. Rumah itu dibuat ala kadar dan tidak bersungguh-sungguh.


Dia tidak menggunakan bahan berkualiti untuk mebuat rumah itu. Di sana sini ada saa kekurangan.


"Bukan aku yang nak duduk di rumah ini!" bisik Si Tukang Rumah.


"Nah, Encik! Ini kunci rumah. Saya telah siap menukangi rumah yang Encik minta itu." Si Tukang Rumah menghulurkan kunci kepada Si Majikan.



"Wah, cepatnya Pak Cik siapkan rumah!" Si Majikan terperanjat. Si Tukang Rumah hanya tersengih.



"Nah, ambil semula kunci ini!" kata Si Majikan. Si Tukang Rumah mengerutkan dahi.

"Kenapa pula, Encik?" tanya Si Tukang Rumah kebingung-bingungan.

"Sebenarnya, saya mahu hadiahkan rumah ini kepada Pak Cik sebagai tanda penghargaan saya terhadap Pak Cik," ujar Si Majikan sambil tersenyum. Dia sangka tentu Si Tukang Rumah gembira bukan kepalang.

Namun sebaliknya berlaku. Si Tukang Rumah tunduk penuh penyesalan.

"kalau aku tahu dia mahu menghadiahkan rumah itu kepadaku nescaya aku akan buat dengan teliti dan bersungguh-sungguh," sesal Si Tukang Rumah.




Pengajarannya, bersungguh-sungguhlah dalam membuat sesuatu perkara biarpun perkara itu perkara kecil cuma. Kita tidak tahu apa kesan hasil perkara yang kita buat itu pada masa hadapan.

Satu kisah lagi.

Pada suatu hari, seorang Imam Besar ( saya tidak pasti namanya), ternampak seekor lalat jatuh ke dalam bekas dakwat ketika dia sedang khusyuk menulis kitab. Lalu Imam ini menenggelamkan lalat itu sehingga lalat itu mati. Imam itu tertidur selepas itu.

Dia bermimpi dia sedang dibicarakan oleh Allah di Padang Mahsyar. Akhirnya, selepas selesai perbicaraan, Imam ini ditakdirkan masuk ke neraka atas sebab membunuh lalat tadi dengan sengaja!

Imam tadi terjaga dan terus memohon ampun daripada Allah atas dosa 'kecil' yang di beliau telah lakukam.

Masyaallah! Lihat! Pada kita mungkin kecil saja dosa membunuh seekor lalat tetapi tidak pada pandangan Allah. Lalu berhati-hatilah kita dalam kehidupan seharian. Jangan ambil mudah akan sesuatu perkara.


"Sesungguhnya, Allah amat suka jika seseorang daripada kamu melakukan sesuatu perkara dengan bersungguh-sungguh."



Pesanan: Jika nampak saya melakukan perkara dengan tidak bersungguh-sungguh dalam kehidupan sehari-hari silalah tegur. Misalnya dalam belajar mahupun dalam bergerak kerja atapun dalam ibadah khusus.

No comments: