Friday, October 23, 2009

Perlu Atau Tidak...

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah selesai sudah Wacana Ilmiah yakni forum mengenai isu sebat ini. Sempat juga saya merasa untuk jadi ahli jawatankuasa program di bumi Kuantan ini untuk semester pertama ini( meminjam ayat Sufi).

Saya tidak sempat dengar pun forum tersebut kerana auditorium telah penuh sesak sampai melimpah-limpah. Sehingga ada yang terpaksa pulang begitu sahaja kerana tidak dapat masuk ke dalam auditorium.

Melihat sambutan yang diberikan, boleh saya simpulkan bahawa sebenarnya rakyat malaysia ini cakna dengan perkara yang berlaku di sekitar mereka.

Ada satu perkara yang telah membuka mata dan fikiran saya.

Saya tidak dapat benda ini di dalam forum tersebut tetapi di pagi hari sebelum forum itu berlangsung.

Yakni di dalam kelas UNGS.

"Kenapa wujud kumpulan feminisme ini? Apa perlu mereka memperjuangkan hak-hak wanita?" tanya Dr Razak, pensyarah UNGS 1030k saya. Tentu sahaja dia bertanya dalam bahasa Inggeris.

Warga kelas berbicara sesama sendiri.

"Kenapa tiada maskulinme? Tidak pernah kita dengar di jalanan kaum Adam mengangkat sepanduk menuntut hak kelakian," tambah Dr Razak.

"Sebab orang lelaki boleh lindungi diri mereka sendiri!" balas Ema rakan kelas saya.

"Jadi wanita tidak boleh mempertahankan diri mereka sendirilah?" soal Dr Razak lagi.

Warga kelas berbisik sesama sendiri.

"Hakikatnya dunia hari ini memerlukan sebuah gerakan seperti Sisters in Islam," lanjut Dr Razak.

Keadaan kelas semakin panas.

"Kamu tahu kenapa?"

"Di sesetengah negara wanita-wanitanya masih tidak mendapat hak-hak yang sepatutnya. Ada wanita yang tidak dibenarkan memandu kereta sendiri! Apatah lagi hendak mendapatkan hak pendidikan yang sempurna." Dr Razak berhenti sejeda.

"Saya pernah baca di akhbar tentang seorang bapa yang tidak membenarkan nama anak perempuannya didaftarkan di sekolah. Dia meminta petugas yang menguruskan hal ehwal kemasukan pelajar baru di sekolah terbabit untuk mendaftarkan namanya sebagai ganti nama anaknya. Malah ada wanita yang dibenarkan keluar rumah tiga kali sahaja seumur. Pertamanya, sewaktu dia keluar dari perut ibunya. Kedua ketika dia keluar dari rumah ibubapanya ke rumah suaminya dan ketiga ketika dia meninggal di mana dia kan dibawa keluar dari rumahnya ke kubur," tokok Dr Razak.

"Jadi adakah perjuangan kelompok seperti SIS ini salah?"

Saya terpana.

Baru saya sedar. Mungkin kelompok pejuang feminisme di Malaysia ini yang keterlaluan menyebabkan saya pukul rata semua gerakan feminisme dunia.

petikan yang saya petik dari blog Saudara Rausyanfikir.


“Faktor dalaman pula berpunca dari sikap komuniti Muslim yang tidak teliti perkara ini. Kita tidak mengambil berat masalah keluarga Muslim, tidak mengambil tahu dan tiada huluran bantuan dari segi kaunseling. Maka golongan wanita bermasalah ini akan merujuk kesnya kepada SIS yang menyediakan khidmat guaman dan kaunseling secara percuma. Gerakan Islam turut kurang menggarap penting isu ini. Apabila kita memandang sesuatu itu pada satu juzuk, maka isu yang timbul akan dipolitikkan. Berdemo itu perlu tetapi jangan menggambarkan kita ini seolah-olah tidak mampu untuk berhujah. Islam ini benar, kenapa takut untuk berhujah?,” soal Wan Fayhsal menyentak komuniti Muslim yang lemah bertindak.

Sementara itu, kepincangan birokrasi yang mendominasi jabatan-jabatan kerajaan dan mahkamah menjadi fokus rangka kerja gerakan feminis. Mereka mengambil peluang terhadap kepincangan yang berlaku sebagai lantunan suara perjuangan mereka. Sebagai respon SIS, persidangan global Musawah yang lalu menyediakan empat objektif utama antaranya ialah memperkasakan wanita dan suara menuntut kesaksamaan dan keadilan dalam keluarga di peringkat kebangsaan, serantau dan antarabangsa.

Menyebut tentang kepincangan ini, Wan Fayhsal melontar kritikannya terhadap jabatan-jabatan kerajaan yang menunda dan melambatkan penyelesaian kes-kes keluarga yang diajukan seperti kes perceraian, tuntutan nafkah dan penjagaan anak. Respon kakitangan yang gagal melayan baik terhadap aduan masalah perlu dikaji cermat dan diselidiki. Terdapat wanita yang terpaksa menunda perkahwinan dengan lelaki lain setelah diceraikan, kerana belum memperolehi surat cerai dari pihak terbabit. Maka, kesulitan tersebut menyebabkan beberapa pasangan yang ingin berkahwin terjerumus melakukan maksiat hanya kerana karenah birokrasi yang tidak cekap.

Persoalannya perlu atau tidak wujud glongan yang memperjuangkan hak-hak wanita ini?

2 comments:

Huda Idris said...

10 thn lagi, huda, kak munirah, kak dayah, kak sufi dn yang lain2 akan jd ketua feminisme muslim. terlampau masuk bakul angkat sendirikah??

qamar_muneera said...

tidak terlampau masuk bakul angkat sendiri cuma terlampau lama 10 tahun tu. hehe. apa-apa pun kejayaan itu bermula dengan sebuah impian. ayuh ama-sama kita realitikan