Sunday, October 18, 2009

Mood Menulis vs Mood Belajar

Bismillahirrahmanirrahim...



Mood menulis saya kini menggila. Bertimpa-timpa idea muncul dalam benak. Buat masa sekarang, saya sudah merencana dua jalan cerita untuk dua manuskrip berbeza.




Ahh! Mana mungkin saya mula menulis sekarang.




peperiksaan bakal menjelang tidak lama lagi.




Ada beberapa Assignment lagi yang perlu disiapkan.




Teringat kata-kata Umi dalam usrah beberapa malam lepas.


"Kita selalu memikirkan apa yang bakal terjadi pada masa akan datang sedangkan esok belum pasti milik kita.Entah hidup entah tidak esok,"




Saat itu mata saya yang hampir pejam celik dan segar kembali.( Waktu itu sudah pukul satu lebih dan kebetulan aktiviti saya penuh sepanjang hari itu)




Saya rasa penyataan umi itu betul-betul kena pada batang hidung saya. Saya abaikan apa yang sudah berada dalam genggaman untuk mencapai sesuatu yang belum saya pasti.




Teringat entri yang saya tulis tentang Si Tukang Rumah.




Adakah saya bakal menjadi sepeti Si Tukang Rumah? Na'uzubillah!




Arghh!




Kenapa semua ini menimpa saya saat ini!




Penat hidup tanpa matlamat yang jelas. Rasa terkapai-kapai dan tidak berpijak di bumi yang nyata.




Pergi ke kelas rasa kosong. Balik ke bilik tidak semangat untuk mengulangkaji.




Sedang Peperiksaan sudah hampir!




Justeru, saya rasa ingin menulis.




Menulis dan terus menulis.




Agar saya tidak terus membuang masa dan tenaga memikirkan masa depan yang belum pasti.




Agar hari-hari yang saya lalui tidak terus hambar.




Sebaliknya menggunakan masa dan tenaga menghasilkan manuskrip sebagai salah satu jalan dakwah.




Bila menulis saya rasa bersemangat dan tempias semangat ini dapat saya manfaatkan untuk mengembalikan mood belajar yang tiba-tiba ranap.






Semua ini pasti ada hikmahnya.




Jika tidak masakan saya dapat mood menulis manuskrip terbaru, "Qasidah Untuk Kekasih"!


Mengikut jejak Hilal Asyraf dalam novel VTnya, kali ini saya tidak akan menyentuh langsung kisah cinta antara Adam dan Hawa. Sebaliknya saya mahu mengetengahkan Qasidah sebagai salah satu metod menyelesaikan masalah ummah terutamanya yang barah yang menular dalam kalangan remaja.




Doakan semoga segala urusan saya dipermudahkan! Harapnya tiadalah paper yang kena ulang nanti!Ameen...


No comments: