Friday, June 25, 2010

Travelog Qamar ke Selatan Thai : Hari Pertama, 25 Jun 2010

Bismillahirrahmanirrahim...

Krew kami bertolak dari Pulau Pinang dengan van tiket ke Hat Yai sekitar pukul 9 pagi ddan hanya tiba di Hat Yai pada pukul 11.45 pagi. Untuk kali ini, tiada wakil daripada muslimin yang dapat turut serta.

Untuk ke bandar Yala, krew kami berpecah. tiga muslimat pergi dengan Ustaz Kamaruddin. Manakala saya dan Kak Lillah pergi menaiki van tiket.

Usai solat Asar, krew kami bersama-sama wakil daripada pihak HAP dan Deep Peace bergerak menaiki kereta podi ke rumah Nur Hayati yang juga merupakan salah seorang anggota HAP.



Abang Nurhayati telah mati ditembak oleh orang yang tidak dikenali pada petang 1 Jun 2010. Arwah bernama Mohd Yusuf, 38 tahun merupakan seorang penoreh getah. Kejadian berlaku pada pukul 6 petang ketika arwah sedang menaiki motor di Kg Tasik, Mukim Yukpo, Daerah Muang, Yala.



Arwah meninggalkan dua orang isteri serta 8 orang anak.

Ketibaan kami disambut baik oleh ibu, isteri pertama, anak-anak serta ahli keluarga mangsa lain. Saya sedikit diam dan tidak banyak mengambil data. Entah mengapa, saya lebih suka memerhati dan menghayati suasana sebuah keluarga di Selatan Thai ini menghadapi kematian ahli keluarga.

Satu perkara yang membuatkan saya kagum, mereka masih boleh tersenyum dan melayan mesra pihak kami serta menjawab dengan tenang setiap soalan yang diajukan walaupun mulah Mohd Yusof belum pun sebulan pergi meninggalkan mereka. Mungkinkah keran mereka sudah terlalu sering berhadapan dengan kematian seperti ini?



Setelah usai mengambil maklumat dan data, krew kami dijamu dengan nasi putih dan lauk pauk yang pelbagai.

Krew kami bertolak pulang sejenak sebelum azan Maghrib berkumandang.


Sebelah malam, kami mengadakan sedikit perbincangan untuk perjalanan program keesokan hari sebelum beberapa sahabat dari Malaysia keluar untuk melihat suasana bandar YAla pada waktu malam.

2 comments:

satusoff said...

salam..kalau boleh tau HAP tu ape?

qamar_muneera said...

HAP tu satu badan NGO di Selatan Thai. Singkatan untuk Hak Asasi Perikemanusiaan. dianggota oleh pemuda muslim patani. untuk tahu lebih lanjut layari amanpattani.blogspot.com