Monday, August 02, 2010

Be Somebody

Bismillahirrahmanirrahim...

Lebih kurang dua minggu terperuk di rumah, hari ini (Ahad) saya keluar berjalan jauh sedikit yakni pergi walimah seorang sahabat di Perlis. Saya pergi dengan keluarga.

Van Tiket
Sepanjang perjalanan, beberapa kali juga kereta kami berpampasan dengan van tikeit. Van yang selalunya kami krew AMANI naik untuk ke Selatan Thailand.Perasaan rindu kembali menyergap hati.huhu
Sebut fasal van tiket, teringat satu perbualan ringkas krew kami dengan Abang Nizam dalam misi ziarah paling kontroversi baru-baru ini. hihi.

Ketika melintasi satu kawasan di Kedah, terpampang stu kain rentang dengan tulisan kata-kata mogok daripada pemandu –pemandu teksi Malaysia. Mereka marahkan kerajaan kerana membenarkan van tiket dari Thailand itu masuk keluar sesuka hati di kawasan Malaysia sehingga menyekat periuk nasi mereka. Mereka mahu pihak kerajaan tarik semula lessen kebenaran van tiket dari Thailand itu.
“Kumpulan pemandu van tiket ini berikrar, andai lessen kebenaran itu ditarik, mereka akan sekat setiap kereta dari Malaysia yang masuk ke Thailand!” maklum Abang Nizam.
Meremang bulu roma saya.

“Pihak kerajaan Thailand atau persatuan pemandu-pemandu itu?” saya bertanya ingin dapatkan kepastian.

“Kumpulan pemandu-pemandu itu sendiri. Bukan kerajaan Thailand,” jawab Abang Nizam.

Saya mengangguk-angguk kecil. Pada saya rakyat Thailand ini berani. Mungkin salah satu sebabnya negera mereka membenarkan demonstrasi dan tunjuk perasaan didadakan sebagai tanda protes. Gerun juga sesekali mengingatkan keadaan rusuhan yang selalu berlaku di Thailand terjadi di sempadan.

Kesian kerajaan Malaysia. Tersepit. Ditelan mati emak diluah mati anak.
Sahabat-sahabat IPTIPs
Keduri Kak Da menjadi tempat pertemuan saya dengan sahabat-sahabat IPTIPs terutamanya rakan-rakan yang mengambil STAM. Gembira benar saya kerana dapat lagi bersua muka denganMira, Zaharah Mizan, Nadia, Tikah, Kak Ngah, Iskandar, Ron Arofin dan sahabat-sahabat STAM lain. (Ramai sahabat-sahabat lelaki dari Kemboja yang nama mereka agak sukar untuk diingati.huhu)

Sempat juga jumpa Ustaz Ehsan.

“Munirah habis belajar nanti mai cari ustaz na!” pesan Ustaz Ehsan. Saya membalas dengan senyuman.

Dalam bergembira dengan walimah Kak Da, kami turut berduka dengan pemergian seorang guru STAM yakni Ustazah Hasni. Al-fatihah untuknya…

Ziarah Hospital
Dalam perjalanan pulang, kami singgah di Hospital Sultanah Bahiyyah. Melawat suami kepada kawan ibu yang sakit.

Rasanya hospital itu adalah hospital tercantik yang pernah saya pergi. Sangat eksklusif. Teringat hospital di Yala. Bagai langit dengan bumi bezanya.
Wajah bening Kak Hani, kawan ibu yang sedang sarat mengandung menerjah kornea mata saya. Pandangan saya singgah pula pada sosok tubuh suami Kak Hani yang terlantar sakit.

Kadang kala, sebagai orang bujang, kita melihat gerbang perkahwinan itu indah belaka. Namun, hakikatnya, ini adalah antara ujian berkeluarga yang perlu dihadapi oleh pasangan suami isteri. Andai ditakdirkan suami Kak Hani tak dapat sembuh seperti sedia kala, kak Hani perlu mengambil alih sepenuhnya tanggungjawab menyara keluarga dan menjaga kebajikan suaminya.
Apa pun didoakan, suami Kak Hani segera sembuh dan sihat.

Thank You dan Doktor

Masa sedang ziarah suami Kak Hani, saya ternampak sekumpulan doktor-doktor sedang mendengar penerangan dari seorang doktor pakar. Kata ibu, itu kumpulan doktor yang sedang sambung master. Salah seorang daripada mereka ibu kenal.

Saya lihat ramai lelaki dalam kumpulan itu dan mereka berbangsa Cina. ada dua gadis melayu.

“Eh, kenal tak yang pakai baju biru itu?” kak Hani mencuit lengan ibu saya. Seorang lagi kawan mereka turut memandang pada arah yang sama.
“Kenal sangat!” jawab ibu.
“Buat-buat tak nampak kita pula!” sambut Kak Hani. Mereka bertiga ketawa kecil.

Kata ibu, masa awal-awal posting, doktor-doktor yang segar datang dari ladang ini tidak dapat tidak mesti mendapatkan bantuan jururawat yang lebih senior di hospital tempat dia bertugas.

“Masa tak reti apa dulu, lembut bukan main tanya kita itu dan ini. Bila dah cekap, pandang kita sebelah mata pun tidak!” tokok ibu yang berpengalaman lebih 25 tahun bertugas sebagai jururawat.

Doktor Melayu vs Doktor Cina
“Apa perbezaan sikap antara doktor Melayu dan doktor Cina,ibu?” tanya saya pada ibu dalam kereta ketika kami dalam perjalanan pulang ke rumah.

“Doktor Cina ni biasanya mereka bersungguh-sungguh dalam apa pun yang mereka buat. Bila specialist beri apa-apa maklumat, biasa mereka akan balik buat research sendiri pula di bilik. Lagi satu, mereka ini selalu ke hadapan dan semua benda mereka nak buat. Doktor melayu pula biasa duduk di belakang. Tak begitu proaktif,” jawab ibu.

Terfikir-fikir mengapa perkara ini boleh terjadi. Bukan sahaja kepada doktor-doktor, bahkan dalam bidang – bidang lain juga.

Sepatutnya sebagai seorang muslim yang mempercayai adanya kehidupan selepas mati, kita sepatutnya lebih agresif dan proaktif berbanding penganut agama-agama lain.

Tulisan Ustaz Pahrol Mohd Juoi yang bertajuk merancang mati untuk hidup kembali bergentayangan di ingatan.

Orang yang benar-benar ingat mati akan hidup bersungguh-sungguhdi atas muka bumi ini.
Tidak hairanlah andai Nabi bersabda orang yang paling bijak adalah orang yang paling banyak mengingati mati dan paling bersedia untuk menghadapinya.
Macam mana dengan saya kelak?

Be Somebody
“berapa gaji doktor ibu?” tanya adik saya Saiful Azim.
“Tengoklah dia doktor yang macam mana. Kalau pakar lag itinggi gajinya,” balas ibu.

Selepas itu, bermula sesi ceramah dan kaunseling untuk adik saya yang sedikit anti dan elergi belajar ini.

“Be somebody!” ujar ayah saya pada adik saya ini.

“Kamu kena menjadi seseorang. Misalnya doktor ka, engineer ka,” sambung ayah.
“jadi ustaz pun boleh!” sampuk ibu pula.

Adik saya hanya tersengih.

Bila ayah sebut tentang be somebody ini, saya terfikir, menjadi seorang doktor, gah menyarung kot putih dan duduk di bilik berhawa dingin masih belum sepenuhnya menyahut seruan be somebody ayah ini.

Pada saya doktor –doktor yang benar-benar memenuhi criteria be somebody adalah seperti Dr Abdul Aziz Rantisi, pembawa obor jihad di Palestin, atau sekurang-kurangnya menjadi seperti Ernesto Guevara de la Serna yang biasanya dikenali sebagai Che Guevara atau el Che.

Teringat satu kisah yang saya baca dalam buku Cinta Di Langit Gaza oleh Ustaz Riduan Mohamad Nor. Seorang remaja lelaki memakai baju dengan wajahh Che Guevara ini menghiasi muka depan t-shirtnya.

“Gambar siapa itu?”

“Arits rock, ustaz!” jawabnya.

Kata Ustaz Riduan, inilah natijahnya apabila remaja kita hari ini dibelenggu budaya malas mengkaji. Terasa benar saya dengan pernyataan ustaz ini.
Saya pernah mendengar abang Amir menyebut tentangtokoh ini beberapa bulan lalu dan hanya tergerak hati untuk bertanya pada Ustaz Google selepas disindir secara tidak langsung oleh Ustaz Riduan dalam bukunya itu.

Saya muatkan sedikit tentang latar belakang doktor dari Argentina ini. diambil dari wikipedia.

Sebagai seorang pemuda yang sedang belajar perubatan, pengembaraan Guevara ke seluruh Amerika Latin menolong beliau memahami secara langsung kemiskinan yang melanda kebanyakan rakyat. Menerusi pengalaman ini, beliau menjadi semakin yakin bahawa hanya pemberontakan dapat menjadi penawar kepada ketidakseimbangan ekonomi di kawasan-kawasan yang berkenaan dan oleh itu, membawa beliau untuk mempelajari Marxisme dan terlibat dalam revolusi sosial Guatemala di bawah Presiden Jacobo Arbenz Guzmán.

Tidak lama kemudian, Guevara menjadi ahli separa tentera Fidel Castro yang merampas kuasa di Cuba pada tahun 1959. Selepas memegang pelbagai jawatan kementerian yang penting dalam kerajaan baru, termasuklah sebagai ketua penjara politik Castro, dan selepas menulis beberapa rencana dan buku mengenai teori dan amalan perang gerila, Guevara meninggalkan Cuba pada tahun 1965. Beliau berhasrat membangkitkan revolusi di Congo-Kinshasa (kemudian dinamai Republik Demokratik Congo) dan kemudian di Bolivia. Di Bolivia, beliau ditangkap dalam satu operasi ketenteraan terancang Agensi Perisikan Pusat . Guevara dihukum mati terus oleh Tentera Bolivia di La Higuera berhampiran Vallegrande pada 9 Oktober 1967 ketika berumur 39 tahun.

Selepas kematiannya, Guevara menjadi ikon pergerakan pemberontakan sosialis di seluruh dunia. Gambarnya oleh Alberto Korda (di atas) telah disebar luas. Kolej Seni Institut Maryland menggelar gambar ini sebagai "gambar foto termasyhur di dunia dan simbol abad ke-20"
The most important is we must be somebody that alway fight for Mardhotillah! That’s the most precious to be somebody! (Eh betul ke ni? Hihi)

Belajar Menghargai
Aksara yang memiliki dua patah perkataan ini nampak mudah disebut tapi berat benar hendak diucapkan. Benarlah apabila Allah menegaskan dengan banyaknya dalam ayat-ayat Al-Quran bahawa manusia ini sedikit benar yang bersyukur.
Sabda Nabi yang diriwayatkan oleh Ahad dan at-Tirmizi yang bermaksud “Barangsiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia, dia tidak mensyukuri Allah” segera mengetuk hati saya menggerakkan dua ulas bibir ini agar lebih kerap mengucapkan aksara keramat itu. Apa lagi kalau bukan “TERIMA KASIH”

“Terima kasih ibu teman Kak pergi Perlis tadi,” ucap saya pada ibu ketika kami tiba di rumah dari Perlis.
Saya sedang belajar mengucapkan terima kasih atas setiap kebaikan orang terhadap saya.
For be somebody, first and foremost we must learn how to say thank you!
Right?

Mengembara dan Memerhati
Hobi ini baru saya perolehi apabila saya giat menulis. Padanlah Allah menyarankan hamba-hambaNya mengembara ke seluruh pelosok dunia dan memerhati alam sebagai tanda kebesarannya.

Perjalanan sesingkat ke Perlis itu pun sedemikian banyak menyimpan ibrah untuk saya kutip. Syukur Alhamdulillah.
Semoga ibrah –ibrah ini tidak sekadar menjadi kenangan yang indah untuk dikenang tetapi diambil dan diadunkan sesuai dengan kehidupan seharian.
Insya-Allah…

No comments: