Thursday, August 26, 2010

Saya, Buku dan Karya

Bismillahirrahmanirrahim...

sebahagian buku-buku yang akan naik kapal terbang bersama-sama saya ke Mesir..=)
Saya pernah ditanya bagaimana hendak menghasilkan karya yang baik. Sebenarnya saya sendiri tidak punya tips tertentu. Apatah lagi saya masih baru dalam bidang ini.
Namun apabia saya meneliti kembali karya-karya yang telah saya hasilkan, saya dapati saya melakukan satu perkara tanpa saya pernah sedari bahawa hal ini banyak membantu saya dalam berkarya. Perkara itu adalah membaca karya orang lain. Pastinya karya terbaik dari penulis terbaik.

Sewaktu di sekolah menengah, saya menganggap lambakan novel di pasaran ini tidak lebih daripada sekadar menjaja cinta-cinta murah. Namun, persepsi saya ini berubah sebaik sahaja saya membaca novel 1511 Hijrah Kombat karangan Faisal Tehrani. Baru saya tahu sebenarnya di pasaran ada novel-novel baik lagi membina. Tinggal kita sahaja perlu bijak memilihnya. Sejak itu, saya mula mengumpul karya-karya Faisal Tehrani untuk dibaca. Sekarang, boleh dikatakan saya memiliki hampir semua karya Faisal Tehrani. Saya jadi taksub dengan Faisal Tehrani.

Ada juga saya membeli karya orang lain sekadar untuk perbandingan karya saudara Faisal.
Sejak membaca novel-novel Faisal Tehrani, saya termotivasi untuk turut menulis. Saya mahu membantu memperbanyakkan bahan bacaan kreatif yang berkualiti untuk masyarakat.
Apabila membaca karya –karya orang lain ini, kita jangan sekadar baca sebaliknya kita perlu teliti bagaimana penulis berkenaan menyusun plot, dan mengadunkan ilmu tambah ke dalam jalan cerita. Kita juga perlu cakna bagaimana penulis berkenaan membangkitkan perasaan pembaca.

Saranan saya, sediakan satu buku untuk perbendaharaan kata. Bagi perkataan-perkataan yang sedikit asing di mata kita, catatkan ke dalam buku berkenaan. Insya-Allah perkataan-perkataan itu kelak berguna untuk kita berkarya.

Mengikut pengalaman Kak Khairunnasriah Abdul Salam, novel-novel dan buku koleksi cerpennya penuh bertanda dengan highlighter. Menunjukkan dia benar-benar menguliti buku-buku ini , bukan sekadar membaca sepintas lalu.

Bahkan menurut Kak Nas, kita perlu membaca karya-karya orang hebat terdahulu misalnya karya yang telah dihasilkan oleh sepuluh sasterawan negara.

Ketika menghadiri MPR ini , barulah mata saya terbuka lebih luas. Rupa-rupanya di luar ada lagi karya-karya yang sehebat karya Faisal Tehrani.
Sekarang ini, dalam benak saya timbul satu persoalan. Mengapa novel-novel dari Indonesia ini sangat mendapat sambutan bahkan selalu sahaja perkataan best seller tertera pada kulit hadapan novel mereka?

Novel-novel mereka bukan sahaja beredar di sekitar Indonesia bahkan sampai ke beberapa negara Asia Tenggara.

Saya rasa sangat enak dan nikmat saat menguliti buku-buku yang penulisnya dari Indonesia ini. Misal novel Kang Abik, Andreta Hirata, Pak Herry, Pak HAMKA, Cahyadi Tarikiawan (Pak Cah) dan M Lili Nur Aulia. Bait-bait yang tertera dalam buku-buku benar-benar menusuk sehingga ke dalam hati. Tidak banyak penulis di Malaysia yang mampu membuatkan saya tenggelam dalam perasaan berkenaan.

Sayang sekali saya baru mengenal tulisan mereka ini ketika usia sudah mencecah dua puluhan. Ketika saya ingin membeli karya mereka dalam jumlah yang banyak, duit dalam poket tidak begitu mengizinkan.

Harapnya, saya masih belum terlambat.

Timbul di dalam hati saya untuk menghasilkan karya-karya seperti mereka. Justeru, saya tahu saya perlu mengulit karya-karya agung yang pernah dihasilkan oleh penulis-penulisnya. Saya memilih untuk mendalami tulisan yang dihasilkan oleh Pramoedya Anata Toer. Saya melihat Pak Pram paling kena dengan selera dan cita-cita saya yakni menulis untuk umat.
Buat masa sekarang saya ingin meneliti tulisan Pak pram sepuas-puasnya. Baru-baru ini saya telah mendapatkan tujuh karya sasterawan dari Indonesia ini ketika berkunjung ke The Mines, Seri Kembangan.

Sewaktu menjelajah kedai buku Fajar Ilmu Baru di Jalan Masjid India, saya melirik enam lagi karya Pak Pram dengan hanya mampu menelan air liur. Duit telah banyak habis di Gramedia sebelumnya. Apatah lagi novel-novel Pak Pram di Fajar Ilmu Baru itu dijual dengan harga tiga kali ganda berbanding di Gramedia.

Insya-Allah, jika duit royalty telah masuk nanti, saya akan kirimkan sahabat-sahabat di Malaysia beli dan poskan ke Mesir untuk saya.
Saya masih punya enam tahun untuk bekarya sebelum sibuk dengan kerjaya. Cita-cita saya, sekurang-kurangnya dalam tempoh berbaki ini saya sempat menyiapkan sepuluh karya ( termasuk yang telah terbit, yang bakal terbit, yang sudah sampai ke tangan editor dan yang sedang ditulis) untuk tatapan generasi akan datang.

Harapnya, saya boleh menghasilkan karya-karya yang membina dan berkualiti untuk diluncurkan di tengah-tengah masyarakat. Mohon doa kalian…


No comments: