Monday, May 19, 2008

Menyoroti Tragedi di Karbala


Sahabat-sahabat, dalam entri kali ini saya nak berkongsi dengan kalian tentang satu peristiwa hitam yang berlaku di Karbala. Saya kira ramai mungkin di antara kita tidak mengetahui apa yang menimpa terhadap cucunda RAsulullah Saw, Saidina Hussein dan lebih kurang 72 orang lagi di sini tanggal 10 Muharaam tahun ke 61 Hijrah iaitu hari yang kita namakan hari Asyura. Sebagai seorang yang mengaku diri sebagai Umat Muhammad kita wajar tahu tentangnya. (saya lebih merujuk kepada diri sendiri kerana setelah menumpang di bumi Allah lebih kurang dua puluh tahun ni baru saya mengetahui apa yang berlaku di Karbala. Oleh itu saya tergerak hati untuk merakamkan peristiwa itu serba sedikit di sini..)
Dalam pertengahan bulan Rejab tahun 60 Hijrah, Muawiyah bin Abu Sufyan meninggal dunia. Tanpa berlengah-lengah lagi, Yazid anak kepada Muawiyah mengirim surat kepada gabenor Madinah , Walid bin Utbah bin Abi Sufyan yang juga merupakan salah seorang anggota Bani Umayyah. Dalam surat itu tercatat berita kematian Muawiyah dan satu perintah: “ Ambillah baiah padaku dari warga kota Madinah, undanglah Hussein bin Ali dan ambil pula baiah darinya, jika dia menolak dari memberi baiah kepadaku, maka kirimkan kepalanya kepadaku.”
Menyentuh tentang keperibadian Yazid itu sendiri, satu keperibadian yang tidak cocok sebagai seorang pemimpin apatah lagi sebagai seorang Muslim. Yazid merupakan seorang yang fasik dan menampakkan kefasikannya. Antaranya dia minum arak dan mabuk secara terang-terangan. Malah turut dilaporkan Yazid tidak mempunyai krediabiliti sebagai seorang pemimpin. Atas dasar inilah Imam Hussein mengatakan: “ Apabila umat Islam dipimpin oleh seseorang seperti Yazid, maka ucaplah selamat tinggal kepada Islam.”
Lalu gabenor Madinah mengundang Imam Hussein ketika beliau berada di Masjid Nabawi. Saat itu, Abdullah bin Zubair juga bersama beliau. Utusan gabenor mengajak dua orang tersebut untuk menghadap gabenor. Abdullah berkata pada Imam Husain as.: "Apa dugaanmu? Imam Husain as. menjawab: "Aku kira yang firaun-nya mereka sudah mati, dan kita dipanggil untuk berbaiah". Abdullah kembali bertanya: "Aku juga berpikir demikian, lalu apa tindakanmu sekarang? Imam Husain as. menjawab: "Aku akan pergi menemui gabenor".
Sementara Abdullah bin Zubair melarikan diri menuju Mekkah tidak melalui jalan utama dan mencari perlindungan di sana, Imam Husain as. pergi menemui gabenor. Beliau mengajak sebagian pemuda Bani Hasyim bersamanya seraya mengingatkan mereka: "Kalian berdiri siaga di luar, dan jika teriakanku terdengar segeralah masuk ke dalam, tapi selama teriakanku belum terdengar, janganlah kalian masuk".
Di dalamnya, gabenor Madinah Walid bin Utbah bin abu Sufyan membacakan surat terbuka Yazid untuk Imam Husain as. lalu berkata: "Masyarakat sudah membaiat Yazid. Maslahat Islam menuntut demikian. Aku harap kamu juga membaiatnya". Imam Husain as. berkata: "Untuk apa kalian menginginkan baiatku? Bukankah kalian menginginkannya kerana masyarakat dan tidak kerana Allah? Bukankah kalian menginginkan baiatku supaya orang lain juga berbaiat. Gabenor menjawab: "Ya, benar". Imam Husain as. melanjutkan: "Kalau begitu, apa untungnya baiatku di ruangan tertutup ini yang hanya dihadiri oleh tiga orang saja?". Gabenor berpendapat: "Apa yang dia katakan itu benar, kalau begitu biar nanti saja!".
Setelah pertemuan itu, Imam Husain as. tinggal di Madinah selama tiga malam. Setiap malam beliau pergi menyimbahkan diri di atas makam Nabi Muhammad saww. Untuk malam ketiga, seperti biasa beliau berziarah ke makam suci itu, berdoa dan menangis lama, sampai terbawa tidur. Dalam tidurnya, Beliau bertemu Rasulullah saww. Beliau bermimpi bahwa ada ketentuan (Tuhan) yang diilhamkan kepadanya.
Pada esok harinya, kira-kira pada tanggal 27 bulan Rajab, Imam Husain as. keluar dari Madinah pergi menuju Mekkah melalui jalan utama, tidak sembunyi-sembunyi lewat jalan-jalan lainnya. Beliau sampai di Mekkah pada tanggal 3 bulan Sya'ban. Beliau masih tinggal di sana pada bulan-bulan Ramadan, Syawal, Dzulqa'dah, sampai tanggal 8 Dzulhijjah. Di Mekkah, Imam Husain as. secara berurutan tinggal di rumah Tan'im, Soffah, Dzatu 'irq, Hajiz Batni Rummah, Zarrud, Tsa'labiyah, Zubalah, Bathn Aqabah, Syaraf, Dzu Husum, Udzaibul Hijanat, Qasr Bani Muqatil, sampai akhirnya beliau turunkan bekal perjalanan di Nainawa.
Di akhir bulan Rajab, bertepatan dengan awal pemerintahan Yazid, Imam Husain as. keluar dari Madinah menuju Mekkah untuk menghindari baiat pada Yazid. Beliau memilih Mekkah mengingat kota ini adalah haram (tempat suci) Allah yang aman, setidaknya keamanan di sana lebih terjamin daripada di tempat lain. Tidak sekedar satu tempat terbaik untuk berlindung, lebih dari itu Mekkah adalah pusat pertemuan (jemaah) yang juga terbaik, mulai dari bulan Rajab dan Sya'ban yang merupakan hari-hari umrah, kemudian musim haji yang juga kesempatan lain paling tepat untuk melakukan dakwah. Imam Hussein mengelak berbaiah kepada yazid bukan sahaja kerana kepincangan keperibadian Yazid bahkan kerana sekiranya
beliau berbaiah kepada Yazid secara tidak langsung beliau telah mengakui pemerintahan Isslam yang kekuasaannya diwariskan secara turun temurun.
Melihat kondisi buruk itu, yang mencapai puncaknya di zaman Yazid bin Muawiyah, maka sejumlah tokoh Kufah, Iraq, yang dulu merupakan pengikut Imam Ali a.s. dan Imam Hasan a.s., menulis surat kepada Imam Hussein a.s. agar datang ke Kufah untuk memimpin masyarakat Kufah memerangi Yazid. Imam Husein a.s. yang merasa terpanggil untuk menegakkan amar ma’ruf nahi munkar, memenuhi panggilan masyarakat Kufah ini dan berangkat menuju ke kota bekas pusat pemerintahan ayahanda beliau itu.
Akan tetapi, pihak penguasa, yaitu Yazid yang mencium gerak-geri penduduk Kufah ini, segera mengirim pasukan tenteranya ke kota ini dan membasmi gerakan tersebut dengan menangkapi, memenjarakan dan membunuhi para tokohnya. Dengan demikian, jadilah Imam Hussein a.s. kehilangan pendukung besarnya. Akan tetapi, beliau tetap berniat datang ke Kufah. Yazid yang mengetahui bahwa Imam Husein a.s. tetap bergerak menuju ke Kufah, mengirim bala tentara lengkap untuk mencegah kedatangan beliau ke kota ini.
Terhalang untuk masuk ke kota Kufah, akhirnya rombongan Imam Husein a.s. digiring hingga tiba di sebuah padang pasir bernama Karbala. Ketika datang perintah dari Yazid di Syam, agar Imam Husein beserta rombongannya dibantai, maka terjadilah pertempuran yang sangat tak seimbang, yang kemudian dikenal di seluruh dunia dan di sepanjang sejarah sebagai tragedi Karbala.
Di sini berlakunya pembantaian terhadap imam Hussein dan lebih kurang 72 yang lain yang bersama-sama mempertahankan beliau di padang Karbala. Antaranya Hurr bin Yazid, Abdullah bin Umair, Amir bin Qarthah Al-Anshari, Muslim bin Ausajah, Habib bin Mahazir, Ali Akbar bin Hussein, Wahb bin Abbdullah. Imam Hussein dan sekitar 72 orang lagi ketika itu dikepung oleh tentera Yazid yang mencecah ribuan.
Di Karbala ini kepala imam Hussein telah dipenggal oleh Syimir bin Dzil Jausyan.Kemudian kepala Imam Hussein dibawa kepada Yazid. Yazid memukul kepala yang sering dicium oleh Rasulullah SAW ini dengan tongkatnya. Sampai hatinya menyakiti orang yang dikatakan oleh Rasulullah SAW sebagai penghulu pemuda syurga.
Di Karbala ini keluarga Imam Hussein dan para sahabat yang bersama beliau telah dihalang dari meminum walaupun setitis air, dibiarkan kehausan bahkan bayi Imam Hussein Ali Asghar yang berusia sekitar enam bulan menjadi korban kebiadapan di mana bayi itu bukan sahaja tidak dihilangkan kehausannya saat imam Hussein membawanya di hadapan musuh dengan harapan ditunjukkan belas terhadap anak kecil itu, bahkan mereka mengakhiri riwayat cucu nabi itu dengan lemparan panah yang menembus ulu hatinya.
Banyak lagi siri kekejaman yang diterima oleh mereka-mereka yang bersama Imam Hussein di Karbala. Sungguh tragis dan menyedihkan. Apakah mereka tidak tahu bahawa orang-orang yang mereka bantai itu adalah darah daging Rasulullah SAW?
Justeru, sahabat-sahabat walaupun kita tidak berada di saat dan ketika itu tidak bermakna kita tidak perlu ambil pusing tentang sejarah hitam ini. Memperingati peristiwa di Karbala bukan semata-mata hak orang-orang syiah bahkan kita yang megggelar diri sebagai golongan Ahli Sunnah wal jamaah juga perlu mengenangnya kerana kita turut menyepakati bahawa Imam Hussein adalah cucunda rasulullah serta baginda amat menyayanginya dan peristiwa yang berlaku di Karbala adalah benar dan bukan rekaan.
Janganlah kita hanya sibuk mengulit buku-buku teks matematik. Fizik. Kimia dan biologi sahaja atau sibuk ke sana ke mari menguruskan persatuan dan organisasi sehingga kita tak ambil cakna dengan apa yang telah berlaku dan sedang berlaku. Sejarah banyak memberi pengajaran bagi mereka yang mahu mengambil pelajaran. Dari sejarah kita mengetahui liku perjalanan perjuangan para sahabat dan juga Ahlul Bait dan dari itu kita meminjam semangat juang mereka untuk meneruskan perjuangan kita pada hari ini. Hal ini terbukti ketika berlakunya revolusi Iran pada tahun 1979. Ayatollah Khomeini meminjam semangat Saidina Hussein ketika berjaya menjatuhkan rejim shah Iran ketika itu untuk membentuk negara republik Islam dengan slogannya: “ setiap hari adalah Asyura, setiap tempat adalah Karbala dan setiap orang harus mahu menjadi Hussein!”
Untuk mengetahui rentetan peristiwa Karbala ini boleh layari http://swaramuslim.net

No comments: