Tuesday, December 30, 2008

Wajah Gaza Menjelang 1430 Hijrah


Di ambang umat Islam menyambut tahun baru hijrah, indera dengar ini ditusuk berita menyayatkan hati. Saudara seakidah kita di Gaza dibedil Israel. saya kesal dek kerana tidak begitu cakna dengan perkembangan semasa saya terlewat mengetahui hal ini.Ketika ini juga, saya sibuk membuat persiapan dan persediaan untuk menghadapi peperiksaan mid sem. Hati jadi kurang enak. Segala yang dibuat rasa tidak kena. Entah mengapa. Apa yang sering terlintas di fikiran, adakah patut aku berenak-enak belajar dalam bilik berhawa dingin sedang saudara-saudaraku di sana berhempas pulas menanggung dan menahan serangan si laknatullah? Namun apa dayaku? Selain kiriman doa dan solat hajat, mencoret di blog ini satu lagi bentuk bantuan yang dapat saya hulurkan walaupun kesannya entah ada entah tiada. Hati saya tambah gerun mengingatkan sepotong hadis Nabi yang bermaksud “barangsiapa yang tidur dan tidak mengambil pusing tentang urusan kaum muslimin, dia bukan dari golongan mereka”
Adakah saya termasuk dalam golongan mereka yang tidur itu? Na’uzubillah.


Ya Allah, hancurkanlah orang-orang kafir dan musyrik itu. Berilah rasa takut kepada musuh-musuh kami, musuh-musuhMu, dan musuh-musuh agamaMu. Ya Allah, muliakanlah agama Islam dan kaum muslimin. Rapatkanlah tali kasih sayang dalam sanubari mereka dan perbaikilah hubungan kekeluargaan diantara mereka serta berilah pertolongan kepada mereka dalam melawan musuh-musuhMu dan musuh-musuh kaum muslim.


KERATAN BERITA

Selasa ,30/12/2008 -Dr Moawiya Hassanen, ketua Unit Kecemasan Kementerian Kesihatan Palestin di Gaza, melaporkan tentera udara rejim Zionis terus menyerang pada waktu Subuh hari Selasa dan membunuh 10 Rakyat Palestin.Mereka turut mengebom pihak medik yang cuba memindahkan mangsa yang cedera. Jumlah maut terkini menjadi 360 dalam kurang daripada empat hari, hampir 1700 cedera .Serangan udara Israel itu mensasarkan kawasan kementerian di belakang Islam University, kawasan bekas Penduduk Palestin Preventive Security di Tal Al Hawa, kawasan Navy barat Gaza, pusat Qassam Brigades di Timur Al Zeitoon Gaza City, utara jalan Gaza City, satu bengkel tukang besi di tengah Gaza dan sebuah rumah yang menjadi kepunyaan salah seorang daripada pemimpin-pemimpin Al Qassam Brigades di utara Gaza.Helikopter Apache Israel telah menembak dua peluru berpandu ke arah sebuah pusat kepunyaan Popular Resistance Committees, barat Gaza City. Serangan ini di buat sejurus pihak rejim Zionis mengumumkan 2 orang askar mereka mati dalam satu serangan pejuang Palestin.TV Al Aqsa Hamas melaporkan beberapa penduduk telah terbunuh dan cedera dalam satu serangan udara yang disasarkan ke arah rumah Ayman Siyam , salah seorang daripada pemimpin briged Al Qassam di Jabalia.

Wajah wajah Gaza setelah hampir 4 hari di serang rejim Zionis





Note: sumber gambar : http://jamna. blogspot. com/

No comments: