Saturday, July 10, 2010

Resensi Novel Perindu Pelangi (2)

Bismillahirrahmanirrahim...

Novel pertama tulisan Siti Munirah A. Rashid ini diterbitkan oleh Galeri Ilmu. Berikut merupakan sinopsis yang diberi dalam katalog buku Galeri Ilmu:

Akil masih terlalu mentah untuk menanggung musibah sebegitu berat. Mujurlah ada tangan yang simpati, lalu dia dibawa pergi. Belasan tahun dia hidup ceria di Guangzhou, China. Namun segalanya berubah selepas perkenalannya dengan Isador, konflik dengan Ho Man, kemelut hubungannya dengan Xiao Wei dan peristiwa tragik sewaktu kepulangan singkatnya ke Malaysia.

Jika ditanya saya, apa sebenarnya tema atau konflik utama dalam cerita ini, saya pun tidak pasti. Yang saya pasti, novel setebal 388 halaman ini membawa pembaca mengikuti kisah Akil dalam jangkamasa lebih kurang dua tahun.

Tapi saya memang amat suka akan novel ini. Syabas kepada penulis muda Siti Munirah!

Ceritanya meyakinkan, plotnya menarik dan bergerak laju, garapannya kemas dan tidak meleret-leret. Latar yang dipilih iaitu negara China dan kerjaya Akil sebagai tukang masak amat membantu dalam menghidupkan cerita.

Akil selaku protagonis juga amat 'real' - walaupun hampir sempurna, tetapi tidak pula sunyi dari berbuat kesalahan.

Saya suka - kisah kasih-sayang yang melangkaui hubungan darah, persahabatan yang melangkaui ukhuwwah agama.

Namun, ada juga beberapa bahagian yang barangkali boleh diperbaiki dan diperkemaskan supaya tiada tanda tanya dari pihak pembaca. Saya tidak sebutkan di sini, kerana ini cuma pendapat peribadi saya. Lagi pun, saya tak mahu tuliskan 'spoiler' - nanti kalian sudah tahu sebahagian daripada cerita dalam novel ini.

sumber: mesra-buku.blogspot.com

No comments: