Friday, July 09, 2010

Jumaat bersama Ibu

Bismillahirrahmanirrahim...


Saya benar-benar terharu. Ibu mengambil cuti pada hari Jumaat semata-mata untuk menemani saya ke program-program yang telah dijadualkan untuk saya. Hanya Allah yang bisa membalas jasa ibu.

Alhamdulillah, selesai sudah program bersama penulis di Sekolah Menengah Kebangsaan Permai Indah, Bukit Mertajam Seberang Perai Pulau Pinang.

Akhirnya saya bertemu juga dengan Cikgu Norsiah. Guru yang selalu saya berhubung selama ini. Cikgu Norsiah seperti amat jelas dengan latar belakang saya.

"Hari ini genap sebulan hari lahir Cik Munirah," maklum Cikgu Norsiah kepada anak-anak buahnya. Saya sedikit terkejut. Sehingga begitu sekali Cikgu Norsiah kenal saya.Masya-Allah!

Pelbagai soalan diajukan kepada saya yang kadang-kadang membuatkan saya terfikir betul juga itu.
Antaranya apa usaha saya sebagai untuk menggalakkan budaya membaca dalam kalangan rakyat Malaysia?

Rupa-rupanya antara sebab mengapa budaya membaca tidak begitu subur dalam kalangan rakyat hari ini adalah kerana harga buku yang mahal!













Selesai program di SMK Permai Indah, saya berkejar pula ke rumah Kak Fatin untuk menggantikan Kak Lillah dalam satu slot bersama-sama adik-adik dari PPM USM. Dalam slot berkenaan, saya diminta untuk menjelaskan tentang AMANI dan segal-gala yang berhubung dengannya.
Setelah itu, ibu bekejar pula mengambil adik saya di Kolej Matrikulasi Pulau Pinang. Kemudian ibu membawa kami makan di Puncak Mutiara Cafe di Kampung Pelet, Pulau Pinang. Hidangan utama di cafe ini adalah semua benda yang berhubung dengan daging kambing.
Terasa sangat bermakna Jumaat ini. Sisa hari-hari yang berbaki untuk bersama-sama menghabiskan masa dengan keluarga tidak lebih daripada tiga bulan lagi. Selepas berangkat ke bumi anbiya', saya tidak bercadang untuk pulang setiap tahun. Walau bagaimanapun saya akan pulang sekali yakni sebelum atau pada usia 25 tahun. (Hihi balik untuk bernikah :P)
Jadi saya perlu memaknakan hari-hari berbaki ini. Dalam satu pesanan yang ditinggalkan oleh seorang sahabat, ini masa untuk membalas jasa ibubapa atau sebelum kita menempuh alam baru. Saya ingat dengan baik pesanan itu.
Malah keutamaan berbakti kepada ibu bapa lebih utama berjihad di medan perang.
Diriwayatkan daripada Bukhri dan Muslim, Ibnu Umar berkata: ?Saya telah bertanya kepada Nabi Muhammad: Apakah perbuatan disukai oleh Allah??Lalu baginda bersabda: Sembahyang pada waktunya. Kemudian apa?? tanya saya lagi. Baginda menjawab: Berbakti kepada kedua ibu bapa. Saya bertanya: Apa lagi. Jawab baginda: Berjihad pada jalan Allah.
Walau bagaimanapun tuntutan untuk wanita keluar berdakwah hari ini tidak sedikit dengan hadirnya SIS serta kurangnya pemuda di atas jalan ini. Jadi, cara terbaik adalah dengan membahagikan masa antara dakwah dan keluarga.
Moga-moga ini menjadi tarbiyyah awal untuk saya, kamu dan wanita-wanita lain yang telah memilih jalan ini sebelum kita sendiri membina sebuah keluarga. Insya-Allah...








2 comments:

pena mujahadah said...

MasyaAllah..hebatnya akak.. teringat kata2 akak yang akak kena mencari balik diri akak yang dulu... keep it up.

qamar_muneera said...

huhu sedang cuba mengotakan apa yang telah diucapkan...=)